⭕️️دفــاع از 📖✒️ 👈شبهه چهل و چهارم 4⃣4⃣ زنده کردن زمین بعد از مرگ🍂 💢در آيات متعدی آمده که خدا زمین مرده (زمین در زمستان) را در بهار زنده می کند. (گیاه و موجودات زنده ی ديگر ایجاد می‌کند) ✨وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَاباً فَسُقْنَاهُ إِلَي بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ✨ (9/ فاطر) خدا همان كسى است كه بادها را روانه می‌كند، پس بادها ابرى را برمی انگیزند و ما آن را به سوی سرزمینى مرده رانديم و آن زمین را بدان وسیله پس از مرگش زندگى بخشیديم، رستاخیز نیز چنین است. ✨يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ✨ خدا زنده را از مرده، بیرون می آورد و مرده را از زنده بیرون می آورد و زمین را بعد از مرگش، زنده می‌سازد و بدين گونه از گورها بیرون آورده می شويد. 💥در صورتی كه ما می دانیم در زمستان، تخم گیاهان و حشرات وجود دارند و زنده اند و در بهار در شرايط مناسب، رشد می‌كنند. در واقع گیاه و حیوان از خاک مرده به وجود نمی آيند. اين خطای ✨محمد✨نشان می دهد كه نمی دانسته كه مثلا دانه ی گندم زنده است. و اين دلالت دارد كه، اين كلام از✨ محمد✨ است نه از خدا. 📝جواب شبهه: ابتدا لازم است معنای مرگ روشن گردد: منظور از موت در آيه (وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَاباً فَسُقْنَاهُ إِلَي بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ) مرگ به حسب ظاهر است نه مرگ به معنی عدم حیات🌿 👈دلیل بر اين ادعا آيه ۴ سوره حج هست كه خداوند می فرمايد: ✨وَتَرَي الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ..✨ زمین را در فصل زمستان خشك و مرده می‌بینى، اما هنگامی كه آب باران بر آن فرو می‌فرستیم، به حركت درمی‌آيد و می‌رويد؛ و از هر نوع گیاهان زيبا می‌روياند! ⚠️کلمه "تَرى" ناظر به ظاهر زمین هست كه به حسب ظاهر، آثاری از حیات در آن وجود ندارد و در ادامه می فرمايد: از همین زمینی كه به ظاهر مرده است گیاه می‌رويد. ⚠️در اين آيه برای تقريب به ذهن، مسئله زنده كردن مردگان، از مسئله رويش زمین پس از زمستان آن، استفاده كرده است. نكته ✌️ اينكه گروهى مرگ را فناى انسان می دانند و معتقدند كه با مرگ به كلی از بین می روند و نشانه ای از او جز يك جسد بی روح🍂 كه پس از چند صباحى به خاک و ديگر عناصر تبديل می شود باقى نمی‌ماند، اين گروه از فلسفه مادی گرى پیروى می نمايند. از آيات قرآن و روايات صحیح🔰 به روشنی به دست می آيد كه مرگ به معنای فنای انسان و نابودی او نیست، بلكه انتقال از عالمی به عالم ديگر است 👈به عنوان نمونه، حقیقت مرگ در اين كلام ✨پیغمبر اكرم✨ آمده كه می‌فرمايد: گمان مبريد كه با مردن نابود می شويد بلكه از خانه ای به خانه ديگرى منتقل می‌شويد. 💢از اين نكته می توان چنین استفاده نمود، كه در ديدگاه قرآن و سنّت، روح گیاهی در زمستان نابود نمی شود، بلكه زنده می ماند و هنگام بهار می رويد. بنابراين اشكال سها👤 مبنی بر اينكه پیامبر نسبت به زنده بودن گندم، جهل داشته، حاكی از جهل او نسبت به قرآن است. ✨آيه ی يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ ✨(روم/۱۹) اولا: با شاهدی كه در ذيل آيه قبل گفتیم، روشن می شود كه اين مرگ بكار برده شده در آيه، مرگ به معنای عدم روح در موجودات نیست. ثانیا: در ابتدای آيه ✨يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ..✨ آمده است كه اين هم ناظر به مرگ و زندگی واقعی نیست. طبق روایات ذیل آیه ✨مقصود از ″حی" مؤمنى است كه از طینت كافر، به وجود می‌آيد، و مقصود از "میت" كافرى است كه از طینت مؤمن موجود می‌شود كه شاهد ديگر بر همین مطلب است👌 📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، ص ۲۶۲ 🖇ادامه دارد ... ۹۴ @marefatemahdavi