📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی ◻️مفهوم و جایگاه خانه در نظام اسلامی شهری - بخش دوم در فرهنگ متعالی اسلامی از «خانواده و خانه» به «سَکَن» تعبیر شده است: ◽️ خدای متعال در قرآن کریم درباره‌ی خانواده می‌فرماید: ◽️ومِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا (روم: ۲۱) و از نشانه‌هاى اوست که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید. ◽️هوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا (اعراف: ۱۸۹) اوست کسى که شما را از يک نفس آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید. ◽️«سکن» به معنای آرامش و آرامش بخش، و «مسکن» به معنای جا و محل آرامش و آسایش است. خانه در نگاه اسلام محل آسایش و آرامش انسان‌هاست، و خانواده، آرامش بخش و آسایش آفرین است. ◽️به همین دلیل خانه عبادتگاه بانوان معرفی شده «مسجد المرأة بیتُها»؛ مسجد زن، خانه‌ی اوست و مسئولیت مدیریت خانه که محل آرامش است به عضوی که آرامش بخش خانواده و آرامش آفرین محیط خانه؛ يعنی بانوی خانه است سپرده شده است. ◽️آنچه به فراهم آمدن این محیط آکنده از عشق متعالی و ارزش‌های والا کمک می‌کند، سعه‌ی فیزیکی خانه است، تنگی خانه کمکی در راستای فراهم‌سازی این فضای متعالی نمی‌کند. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۳۵-۱۳۷ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام