📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
◻️مفهوم و جایگاه خانه در نظام اسلامی شهری - بخش دوم
در فرهنگ متعالی اسلامی از «خانواده و خانه» به «سَکَن» تعبیر شده است:
◽️ خدای متعال در قرآن کریم دربارهی خانواده میفرماید:
◽️ومِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا (روم: ۲۱)
و از نشانههاى اوست که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید.
◽️هوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا (اعراف: ۱۸۹)
اوست کسى که شما را از يک نفس آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید.
◽️«سکن» به معنای آرامش و آرامش بخش، و «مسکن» به معنای جا و محل آرامش و آسایش است. خانه در نگاه اسلام محل آسایش و آرامش انسانهاست، و خانواده، آرامش بخش و آسایش آفرین است.
◽️به همین دلیل خانه عبادتگاه بانوان معرفی شده «مسجد المرأة بیتُها»؛ مسجد زن، خانهی اوست و مسئولیت مدیریت خانه که محل آرامش است به عضوی که آرامش بخش خانواده و آرامش آفرین محیط خانه؛ يعنی بانوی خانه است سپرده شده است.
◽️آنچه به فراهم آمدن این محیط آکنده از عشق متعالی و ارزشهای والا کمک میکند، سعهی فیزیکی خانه است، تنگی خانه کمکی در راستای فراهمسازی این فضای متعالی نمیکند.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۳۵-۱۳۷
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ |
سروش |
ایتا |
تلگرام |
اینستاگرام