. تاب‌آوری پزشکیان مقابل مشورت‌های سمّی -۱ ۱)رئیس جمهور، پس از مشورت با گروه موسوم به "شورای راهبری دولت چهاردهم" و محافل دیگر، کابینه پیشنهادی خود شامل ۱۹ نفر را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد. طبعا نمی شود درباره افراد پیشنهادی قضاوت یکسره کرد. هر کدام از آنها باید جداگانه بر اساس سوابق، کارنامه، برنامه و تناسب توانایی شان با وزارت، مورد ارزیابی قرار بگیرند رهبر انقلاب چند هفته قبل در دیدار نمایندگان مجلس، با یادآوری موضوع رای اعتماد به کابینه فرمودند: "در این زمینه، هم شما، هم رئیس ‌جمهور منتخب محترم، مسئولیت‌ هایی سنگینی دارید. چه کسی می خواهد میدان ‌دار این میدان باشد؟ میدان اقتصاد، میدان فرهنگ، میدان فعالیت‌ های سازندگی، میدان تولید... آن کسی را باید میدان ‌دار کرد که امین باشد، صادق باشد، متدین باشد، از بُن دندان به جمهوری اسلامی معتقد باشد. ایمان یک شاخص مهم است. امید به آینده و نگاه مثبت به افق. آنهایی که افق به نظرشان تاریک است -کاری نمی‌ شود کرد- نمی شود به اینها مسئولیت داد. تشرّع و متشرّع بودن. یکی از معیارهای مهم است. اشتهار به پاکدستی، به صداقت، یک معیار است.  سابقه سوء نداشته باشند، این یک معیار است. نگرش ملی داشته باشند. یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و اینها نشوند، نگاه ملی به کشور داشته باشند...این معیار ها باید رعایت بشود. هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند". ۲) معرفی کابینه، با دوره های قبل، اندکی تفاوت داشت. هر چند که در هر دوره، رئیس جمهور منتخب با مشاوران مشورت و کابینه را معرفی می کرد، اما این بار آقای ظریف اعلام کرد "شورای راهبری" و کارگروه های زیر نظر آن تشکیل شده تا برای هر وزارت، چند نفر را پیشنهاد کند. متاسفانه باید گفت ترکیب این شورا، خیانت در امانتی بود که آقای پزشکیان به متولیان آن سپرده بود. برخی از افرادی که عضو شدند و کار را به دست گرفتند، از مجرمان و محکومان امنیتی، بشدت سیاسی‌کار و تندرو، دنبال غنیمت انتخاباتی و بعضا ذی‌ نفعان اقتصادی بودند. معلوم بود که عناصر فاقد صلاحیت، نتوانند افراد ذی‌ صلاح و کارآمد را پیشنهاد کنند. شماری از افراد پیشنهادی که نهایتا از سوی آقای پزشکیان کنار گذاشته شدند، بر خلاف خود ایشان، با مبانی اسلام و انقلاب و سیاست های کلی نظام و قانون اساسی زاویه داشتند (همچنان یکی دو نفر از افراد پیشنهادی زاویه دار هستند). از سوی دیگر، استعلام از مراجع قانونی "برای انتصاب افراد به مشاغل حساس"، تا حدودی به غربالگری رئیس جمهور کمک کرده است. ۳) هنوز نامه آقای پزشکیان درباره کابینه  به مجلس نرفته بود، که فضا سازی و طلبکاری و فرافکنی مسئولیت، از سوی برخی افراطیون مدعی اصلاحات آغاز شد و حال آن که از طریق شورای راهبری، بیشترین تاثیر را در چینش کابینه ایفا کرده بودند: - سخنگوی جبهه اصلاحات: اخبار نگران ‌کننده‌ ای درباره برخی اسامی معرفی شده به ‌گوش می ‌رسد. ‏برخی از آنها نه نسبتی با اصلاحات دارند و نه حتی به رویکرد اعتدالی نزدیک هستند. - سلحشوری: پزشکیان در اولین امتحان به جز در مواردی معدود، نمره مردودی گرفت. کابینه ‌ای که نه بر اساس شایستگی و تخصص و مشورت کارگروه‌ ها و شورای راهبری، بلکه با سهم ‌خواهی و دخالت این و آن شکل گرفت. - "مصطفی/ ن"، روزنامه نگار اصلاح طلب: متاسفانه ساز و کار انتخاب وزرا با شکست سنگینی مواجه شد و شورای راهبری نتوانست تا آخر، مسیر تعریف شده را راهبری کند. متغیر های متعدد منجر به تغییر مداوم گزینه ها و سردرگمی عجیب در افکار رئیس جمهور شده و  لابی ها و فشار های درون جناحی، ملاحظات بیرونی و عملیات های روانی خودی ها، در همین آغاز راه، دولت را با چالش بزرگی مواجه کرده است. - توحیدلو عضو شورای راهبری: آنچه مسلم است، کابینه‌ ای به غایت پیر خواهیم داشت. این موضوع در تضاد با شاخص‌های اعلامی و گزینه‌ های شورا است. ۴) این فاصله گذاری در حالی است که رسانه های اصلاح طلب نوشتند: ‏"نکته مهم درباره لیست وزرا این است که میدری، ستار هاشمی، همتی، عراقچی، ظفرقندی، نوری، فرزانه صادق، پاک ‌نژاد، صالحی امیری، عباس صالحی و سیمایی، یعنی ۶۰٪ وزرا، پیشنهادات کار گروه ‌های شورای راهبری هستند". اما جبهه اصلاحات، بنا را بر این گذاشته که هم سهم حداکثری بگیرد و هم به شیوه متعارف خود، گردن نگیرد. آنها در گذشته نیز پس از کامجویی از قدرت و ثروت، به هاشمی و خاتمی و روحانی بد و بیراه گفتند و از پذیرش مسئولیت شانه خالی کردند. بنابراین بخشی از این مجادله، جنگ زرگری، با وجود اذعان به چیدن دست کم ۶۰ درصد کابینه است. بخش دیگر، به سهم خواهی درون جبهه ای بر می گردد، و بخش سوم، به تهیدستی آنها و نداشتن مدیرانی توانمند و بدون سوء سابقه! قابل تامل این که آنان حتی این حق را به رئیس جمهور نمی دهند که ۴۰درصد باقیمانده را خودش بچیند! 💢 ادامه دارد