#دانشجو
#تشکل_دانشجویی
✳️ نقش و وظایف تشکل های دانشجویی
گوشهای ازوظایف ورسالتهای انجمنها و تشکلهای اسلامی را درنکات زیرمیتوان ارائه کرد:
1⃣ مصونیت بخشی دینی،سیاسی محیط دانشگاه: تشکلهای اسلامی بانامی که برگزیدهاندو تعلقی که به اسلام ومکتب نشان دادهاند، درخط مقدم حفاظت محیط زیست دانشگاه هستند.آنان بایستی با حساسیت لازم به مسئله برخوردکنند؛ سیاست بیاعتنایی و تساهل راپیشه نگیرند و دربرابرآلایشهای موجودونفوذ آلودگیهای جدید، ازواکنش منطقی دریغ نورزند:
«دانشجو،آن کسی است که میخواهداز این سفره [دانشگاه ] تغذیه بشود.اگردید گوشهای ازاین سفره راکسی آلوده و مسموم وخراب میکند،حق داردنگذارد. ایشان درهمین بیانات افزودهاند:
«البته این کاراگربخواهددرست انجام بگیرد، بایدبا یک سیستمبندی وبا یک نظم و انتظام صحیح انجام بگیرد،که من فکر میکنم مظهر عمده آن، انجمنهای اسلامی دانشجویان هستند.»
نکته اساسی دراین مقوله آن است که نگاه حفاظتی به حریم و حرمت دانشگاه، نبایستی سطحی و محدودنگر باشد. متأسفانه درمواردی، این رسالت در محدوده حجاب و نماز یک یا چند استاد یا دانشجو و یا مسایل مشابه آن محدود مانده است و روح اساسی این رسالت، یا مغفول مانده و یا به فراموشی سپرده شده است.
در سخنی هشدارانه، رهبری معظم انقلاب، این نگاه ژرف را بیان کردهاند و به جزئی نگران و سطحی بینان، هشدار لازم را داده اند:
«عزیزان من! به مسئله دین در دانشگاهها با این چشم نگاه کنید. مسئله این نیست که میترسیم چهار نفر جوان در دانشگاه بیدین بشوند و بیدین بمانند و نماز نخوانند. البته همه اینها ایراد است.
اگر خدای نکرده پسر یا دختر جوانی بیدین، لاابالی و به مقررات دین بیاعتنا باشد، اینها ایراد دارد؛ اما مسئله فقط به این جا تمام نمیشود.
نکته دیگر آن است که تشکلهای اسلامی نبایستی کار خود را در درمان آلودگیها و بیماریها محدود کنند؛ کار اساسیتر، بهداشت محیط زیست دانشگاهی است. نهادهای فرهنگی و از جمله تشکلهای اسلامی، میبایست با تأمین اطلاعات و تمهید فضای مناسب، از ورود بیماریها و آلودگیها ممانعت کنند و گونهای واکسینه و مصونیت درونی در محیط پدید آورند:
«به مسئله تشکلهای دینی دانشجویی با این چشم نگاه کنید؛ حالا اسمش هر چه هست، اسمها مهم نیست؛ مسماها و مضمونها مهم است. در دانشگاه کسانی هستند که زود تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار میگیرند؛ وسوسه نفس، آنها را زود مبتلا میکند؛ یا از شبههها، خیلی زود متأثر میشوند. شما باید به اینها مصونیت
بدهید.
2⃣ تعمیق فرهنگ دینی: تشکلهای اسلامی دانشجویی، به منظور ادای دین به دیانت و مکتب پدید آمدند. این تعهد، اصلیترین قید وجودی این نهادهای دانشجویی است. نکته یاد شده ایجاب میکند که نهادهای اسلامی دانشگاهی، به بررسی نقطه اساسی ضعف دینی در محیط دانشجویی بپردازند و راه علاج آن را جستوجو کنند.
با یک نگاه ژرف کاوانه میتوان دریافت که اساسیترین نکته را در ضعف تعبد یا کمرنگ بودن شعائر یا مسائلی مشابه آن نمیتوان دید. شاید در آن مقولات، ضعفها و یا نارساییهای جدی دیده شود؛ اما چندان نیست که خطر اصلی تلقی شود و ذهنها و عملکردها را به سوی خود متوجه کند. ضعف اصلی در محیط دانشجویی، اطلاع ناقص و سطحی دینی
است.
گرچه ضعف اطلاعات مذهبی، مشکل عام جوامع اسلامی و از جمله کشور ماست، اما در محیطهای بسته و گروههای سنتی، ایمان و باور ریشهدار به انضمام دریچههای محدود اطلاعاتی موجب میشود که فقر اطلاعات مذهبی، اساس باور دینی را منهدم نکند؛ ولی در محیط دانشجویی، با توجه به گستره فضای اطلاعاتی، شبهات و شکوک راه پیدا میکند. در این شرایط، اگر سطح اطلاعات مذهبی ارتقا پیدا نکند و عمق لازم را نیابد، موج شبهات به اضافه خودباوری کاذب موجب میشود که یا اساس باورهای دینی مورد تهدید قرار گیرد، و یا بدعتهای نوظهور به گونهای مداوم، مشتریانتر و تازه پیدا کنند.
با همین نگرش، تشکلهای اسلامی بایستی اساسیترین موقف و عملکرد خود را در تعمیق و ارتقای فرهنگ دینی محیط دانشجویی بدانند و برای آن به برنامهریزی جدی و اساسی روی آورند:
«انجمن اسلامی بایستی زمینهسازی کند، تا فکر دینی و فرهنگ دینی در دانشگاهها به صورت درست و عمیق و شایسته ی دانشجویش جا بیفتد.»
به نقل از خبرنامه دانشجویان، هدایت فکری، دینی محیط دانشجویی در صورتی میسر است که انجمنها و تشکلهای اسلامی، رشد و ارتقای معارف دینی را برای اعضای خود در اهم مسائل قرار دهند و در گذر برنامهها و موجهای زودگذر، از بنیانسازی استوار عقیدتی در اعضای خود غفلت نورزند:
«میشود انجمنهای اسلامی تغذیه و تقویت بشوند و کانونی برای کارهای اعتقادی گردند.»
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در
#ایتا 👇
🆔
eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در
#تلگرام 👇
🆔
https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️