✅ توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه نوعی مغالطه است
🔻 حجتالاسلام علیرضا قائمینیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹 نسبت هوش مصنوعی و ابزارهای دیجیتال مانند نسبت نفس انسان با بدن او نیستند لذا نمیتوان با استفاده از نظریات ملاصدرا، روح برای هوش مصنوعی تعریف کنیم. تعریف ملاصدرا از نفس انسان هم مبتنی بر جسم طبیعی است و نه جسم مصنوعی. بنده قصد ندارم وجود هوش مصنوعی را براساس مبانی حکمت متعالیه رد کنم ولی این نوع استدلالات را غیر مرتبط میدانم.
🔹 برخی هم حرکت جوهری را دلیلی برای این بحث میگیرند که آن هم درست نیست زیرا هر نوع حرکت جوهری هم منجر به پیدایش نفس انسان نیست. ابزارهای دیجیتالی توسط انسان ساخته شده و با تعریف خاص از هوش، هوش مصنوعی هم ایجاد شده است.
🔹 هوش مصنوعی نمیتواند به این مرتبه برسد که یک وجود منبسطی پیدا شود و مرتبه نازل آن ابزار دیجیتال باشد و در سطح مجرد دیگری هم حضور داشته باشد. نفس، دوگانگی تنزل و استعلا را دارد که اصطلاحا به آن آگاهی منبسط هبه آن گفته میشود و سبب شده تا اجزای بدن هم این آگاهی را داشته باشند.
🔹 این آگاهی خیلی متفاوت با آگاهی در هوش مصنوعی است، هر چند هوش مصنوعی از لحاظ سرعت میتواند بر انسان تفوق بیشتری هم داشته باشد ولی به معنای جایگزینی با هوش طبیعی نیست.
📝 متن کامل:
http://ihkn.ir/?p=33938
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با
#مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔
@meftahandishe_com