✍️ آیا محبت و مودت نسبت به کفار صحیح است؟/ برخی براساس آیات قرآن مطلق محبت را قائل هستند 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 💢 آیا اطلاق یا عمومی که حاکی از حسن و رجحان محبت دیگران باشد در ادله داریم یا خیر، به‌گونه‌ای که اطلاق و عموم شامل غیر مؤمن و کافر شود؟ 💢 برخی براساس آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ.» قائل به مطلق محبت نسبت به دیگران شدند. 🔰 این استدلال متوقف بر چند مقدمه و نکته است؛ 🔹 مقدمه اول: خطاب در این آیه به عموم ناس است و شامل مؤمن و کافر می‌شود. 🔹 مقدمه دوم: عزیز علیه ما عنتم و حریص علیکم به‌گونه‌ای تفسیر شود که مدلول التزامی‌اش محبت و مودت باشد. 🔹 مقدمه سوم: بر اساس آیه شریفه اسوه یا الغاء خصوصیت بگوییم این مختص پیامبر(ص) نیست بلکه شامل دیگران می‌شود. 🔸 نقد مقدمه اول: در استدلال ضمیر خطاب کم که دو بار در آیه آمده آیا مراد مؤمنان‌اند یا مطلق انسان‌ها؟ شاید نشود در این نوع ضمیرهای خطاب، بدون قرائن بتوانیم اطلاقی بگیریم. 🔸 نقد مقدمه دوم: ظهور این جملات فراتر از این مسئله است. فراتر از این است که نتوانست تکلیف را به نتیجه برساند یا این‌که دید به نتیجه نرسید ناراحت شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21320 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com