📌
#متنکتاب
📚 «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی»
💢 «سیر منطقی برای دستیابی به طبقه بندی علوم»
مبدأ سير منطقی به سوی طبقه بندی علوم، هستی شناسی است. پس از آن نوبت به معرفت شناسی میرسد. نظریه معرفت که در معرفت شناسی اتخاذ میشود، ریشه در دیدگاهی دارد که در هستی شناسی به دست آمده است.
در ذیل معرفت شناسی باید به تعریف علم بحث از حقیقت علم و تبیین وجه یا وجوه تمایز علم از غیر علم پرداخت. روشن است که تا مشخص نشود که علم چیست و لا علم کدام است، اساساً ماده و موضوع معینی برای قرار دادن در طبقه بندی علوم وجود نخواهد داشت.
بعد از آنکه معلوم شد که علم چیست و چه امور و معارفی را می توان در عداد علوم به شمار آورد و در طبقه بندی علوم جای داد، آنگاه باید با نظر داشت معیارها و شاخصهایی ویژه علم های
مختلف را از یکدیگر بازشناسی کرد و تمییز داد.
سپس لازم است که ملاک قرار گرفتن یک علم در جای و جایگاه خاصی در جدول علوم و چرایی پس و پیش شدن دانشها و اینکه چرا یک علم در رده بندی علوم باید جلوتر قرار گیرد و دیگری عقب تر، تبیین گردد.
پشت سرنهادن چنین ایستگاهها و مقدماتی در یک مسیر نظری سیر منطقی جهت دستیابی به طبقه بندی علوم را سامان میدهد و زمینه لازم برای پرداختن به تقسیم رده بندی و طبقه بندی علوم را
مهیا می سازد.
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔
@menhajelm
🌐
www.menhajelm.ir