خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۷ / ۱۴۰۰ خطبه اول بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود که به واژه یا بنی آدم رسیدیم. آخرین موردی که خداوند سبحان بشر را با عنوان فرزندان آدم مورد خطاب قرار داده است آیه ۶۰ سوره مبارک یس است که می فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ وَأَنِ اعْبُدُونِي هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ». ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﺁﻳﺎ از شما عهد نگرفتیم ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ اطاعت نکنید ﻛﻪ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻤﺎ اﺳﺖ؟ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍ اطاعت کنید ﻛﻪ ﺍﻳﻦ همان ﺭﺍﻫ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ است. یس / ۶۱ - ۶۰ چند مطلب در ذیل این آیه شریفه قابل توجه است که باید یاد آور شویم. مطلب اول: این عهد کجا و چگونه از بشر گرفته شده است؟. این عهد در همین دنیا از تک تک اولاد آدم گرفته می‌شود. خداوند متعال با سه زبان در این دنیا با بشر سخن گفته است. ‏۱- با زبان فطرت «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا». روم / ۳۰ ‏در این آیه خداوند متعال مردم را بر اساس فطرت دعوت به دین حنیف و خالص می کند. ۲- با زبان عقل «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا». شمس / ۸ انسان با کمک عقل است که می تواند خوبی را از بدی تشخیص دهد. ۳- با زبان قرآن و وحی ‏همه اينها حجّت‌هاي الهي هستند. چنانچه ‏‌امام کاظم عليه السلام فرمود: «إنَّ للّهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ: حُجَّةً ظاهِرَةً، و حُجَّةً باطِنَةً، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقول». بحارالانوار/ ۷۸ / قرآن و عترت به حجت ظاهر خداوند بر می گردد و عقل و فطرت جزء حجت باطن خداوند است. ‏مطلب دوم آیا ‏این خطاب و احتجاج مربوط به این دنیا است یا آخرت؟. یقینا این احتجاج در آخرت که خواهد بود و بحثی در آن نیست، ما می گوییم در همین دنیا هم هر گاه بشر از اطاعت خدا خارج شود و به اطاعت شیطان گردن نهد و گناه کند، خداوند با همان زبان فطرت و عقل و وحی او را مورد خطاب قرار می‌دهد و عهد و پیمانش با خدا را به او یاد آوری می کند. @mesbah_jome