ادامه باب لباس ...
فَإِنَّهَا مِنْ آفَاتِ اَلدِّينِ
وَ مُورِثَةُ اَلْقَسْوَةِ فِي اَلْقَلْبِ
پس به درستى كه اينها
از آفات دين هستند
و باعث قساوت قلب می شوند
فَإِذَا لَبِسْتَ ثَوْبَكَ
فَاذْكُرْ سَتْرَ اَللَّهِ عَلَيْكَ ذُنُوبَكَ بِرَحْمَتِهِ
وَ أَلْبِسْ بَاطِنَكَ كَمَا أَلْبَسْتَ ظَاهِرَكَ بِثَوْبِكَ
وَ لْيَكُنْ بَاطِنُكَ مِنَ اَلصِّدْقِ فِي سِتْرِ اَلْهَيْبَةِ وَ ظَاهِرُكَ فِي سِتْرِ اَلطَّاعَةِ
هرگاه ظاهرت را به لباسی پوشاندی
پس ياد بياور پوشيدن حقّ تعالى
گناهانت را به رحمتش
و بپوشان باطنت را به صدق
چنان كه پوشانده اى ظاهرت را به لباست
و هرآينه بايد بوده باشد
باطن تو در پردۀ رهبت و خوف
و ظاهرت در پردۀ طاعت
وَ اِعْتَبِرْ بِفَضْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
حَيْثُ خَلَقَ أَسْبَابَ اَللِّبَاسِ لِيَسْتُرَ اَلْعَوْرَاتِ اَلظَّاهِرَةَ
وَ فَتَحَ أَبْوَابَ اَلتَّوْبَةِ وَ اَلْإِنَابَةِ وَ اَلْإِغَاثَةِ
لِيَسْتُرَ بِهَا اَلْعَوْرَاتِ اَلْبَاطِنَةَ مِنَ اَلذُّنُوبِ
وَ أَخْلاَقِ اَلسَّوْءِ
و عبرت بگير از فضل حقّ تعالی
كه خلق كرد اسباب لباس را
براى پوشيدن عورت هاى ظاهر
و فتح فرمود درهاى توبه و بازگشت را
براى پوشيدن عورت هاى باطنه از گناهان و اخلاق بد
وَ لاَ تَفْضَحْ أَحَداً
حَيْثُ سَتَرَ اَللَّهُ عَلَيْكَ مَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْهُ
وَ اِشْتَغِلْ بِعَيْبِ نَفْسِكَ
و رسوا مگردان كسى را
وقتى كه پوشانده حقّ تعالى بر تو
اعظم از گناه و عيب آن كس
و مشغول باش به عيب نفس خود
وَ اِصْفَحْ عَمَّا لاَ يَعْنِيكَ حَالُهُ وَ أَمْرُهُ
وَ اِحْذَرْ أَنْ يَفْنَى عُمُرُكَ بِعَمَلِ غَيْرِكَ
وَ يَتَّجِرَ بِرَأْسِ مَالِكَ غَيْرُكَ
وَ تَهْلِكَ نَفْسُكَ
اعراض كن و بگذر از هر امر و کاری که
به كار تو نيايد
و نفع اخروى
كه اهمّ نفع ها است
در او نباشد
و حذر كن
از آن كه فانى سازى عمرت را
براى عمل غير خود
و تجارت كنى به سرمايۀ خودت
براى غير خودت
و هلاك كنى نفست را
فَإِنَّ نِسْيَانَ اَلذُّنُوبِ
مِنْ أَعْظَمِ عُقُوبَةِ اَللَّهِ تَعَالَى
فِي اَلْعَاجِلِ
وَ أَوْفَرِ أَسْبَابِ اَلْعُقُوبَةِ فِي اَلْآجِلِ
وَ مَا دَامَ اَلْعَبْدُ مُشْتَغِلاً بِطَاعَةِ اَللَّهِ تَعَالَى
وَ مَعْرِفَةِ عُيُوبِ نَفْسِهِ
وَ تَرْكِ مَا يَشِينُ فِي دِينِ اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ
فَهُوَ بِمَعْزِلٍ عَنِ اَلْآفَاتِ غَائِصٌ فِي بَحْرِ رَحْمَةِ اَللَّهِ تَعَالَى
يَفُوزُ بِجَوَاهِرِ اَلْفَوَائِدِ مِنَ اَلْحِكْمَةِ وَ اَلْبَيَانِ
پس به درستى كه
فراموش كردن گناه
از اعظم عقوبت حقّ تعالى است در دنيا
و وافرتر اسباب عقوبت است در آخرت
و مادام كه عبد مشغول است به طاعت حقّ تعالى
و معرفت عيوب نفس خود
و ترك كردن آنچه باعث فساد است در دين حقّ تعالى
پس او معزول است از آفت ها
غوص كننده است در بحر رحمت حقّ تعالى
و فايز است بجواهر فوائد حكمت و هدايت
وَ مَا دَامَ نَاسِياً لِذُنُوبِهِ
جَاهِلاً لِعُيُوبِهِ
رَاجِعاً إِلَى حَوْلِهِ وَ قُوَّتِهِ
لاَ يُفْلِحُ إِذاً أَبَداً
و مادام كه گناهان خود فراموش كند
و جاهل باشد به عيب هاى خود
و در حالى كه رجوع كننده است
به حول و قوّۀ خود
رستگارى ابد نخواهد يافت ...