سوال: گویا در جریان شرکتهای تضامنی یک اطلاعات عمومی برای حوزه ها لازم است و این فاصله زیاد بین واقعیتهای موجود در جوامع و فتاوای اعاظم نشان می دهد بین حادثه و حکم آن , خلاء بزرگی هست . ✅پاسخ: قطعا , چون شرکت ها را برای اطاعت کسی نساختند بلکه تجربه بشری بر بشر ثابت کرده که درآمد زیاد، سود زیاد، و تحصیل آسان مال , و کاهش حجم زحمت در گرو تعامل و تعاون و تقسیم کار است و این خصوصیت اقتضائاتی دارد و اقتضای معقولش تاسیس شرکتها است که صفحه دیگرش تعاونیها است . بنده برای شرکت و تعاون و بانک تعریفی دارم مستقل که در کنگره بین المللی تعاون در سال 1995 در منجستر هم ابعاد آنرا لحاظ نکرده اند . ببینید اگر یک نفر مشغول چیدن میوه بشود در آن زمان قادر به چراگاه بردن گوسفندانش نیست و همسایه این شخص هم در زمان بردن گوسفندانش به چراگاه قادر به چیدن میوه اش نیست این دو نفر عاجز از کار خود برای حل مشکل کار خودشان با هم تعاون و یا شرکت تشکیل می دهند و یا بفرمایید تقسیم کار می کنند که یکی میوه های هر دو نفر را بچیند دیگری گله هر دو را به چراگاه ببرد حالا شما این دو نفر را بیست نفر و یا 200 حساب کنید کل کار هر کدام را 20 و یا 200 حساب کنید تا بشود یک شرکت و یا تعاون و یا شرکت تعاونی . و یا شرکت تضامنی در قرآن کریم به صراحت فرموده تعاونوا علی البر والتقوای تعاونی کار کنید منتها بر مبنای نیکی و تقوای. در کتب فقهی ما ندیدیم کسی از فقهای عظام برای شرکتهای تعاونی بابی و یا تعریفی و یا بحثی باز کند که در قرآن آیه و اصل دارد! ✳️ پس یک میدان برای تعاون در فعل و عمل و ابدان داریم که کل دنیا و تاریخ قبول کرده و در قرآن آیه دارد ولی فقها قبول ندارند! و یک میدان هم برای تعاون و شرکت در اموال داریم دنیا قبول دارد و فقها هم قبول دارند. و میدان سوم برای تعاون وجود دارد دنیا قبول کرده فقها قبول ندارند و آن تعاون و شرکت ارزها و پولها و اعتبارات است که در بانک جمع می شود سپس در پروژه عظیمی سرمایه گذاری می شود و سود حاصل از آن بین صاحبان پول تقسیم می شود .و به نظر قاصر حقیر تمام شرکتهای فوق به شرط حفظ شکل فوق بلا اشکال است. و نه تنها بلا اشکال است بلکه باید چنین باشد تا رشد اقتصادی تضمین شود. حکومت اسلامی باید روی فقه اجتماعی بار شود که در حوزه چنین فقهی در دستور اجتهاد نیست و هنگامیکه حکومت که امر اجتماعی است روی فقه فردی بار شود همین می شود که شده است . خیلی واضح است اگر کسی در اقتصاد خرد بوعلی سینا شود نمی تواند در اقتصاد کلان کشوری اظهار نظر کند. فقه حوزه فقه خرد است و فقه حکومت فقه کلان می خواهد. و دوستان بزرگوار بنده باید تسلیم این حقیقت بشوند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany