سلام بر استاد بزرگوار.
در دعای نور دو فراز آمده که باعث شبهه برای بنده شده؛
یکی انزال نور بر طور است که بنظر میرسد کتاب تورات باشد بویژه آنکه قرآن هم میگوید در تورات نور است
دوم علی نبی محبور است که واژه محبور از حبر مربوط به فضای بنی اسراییلی است.
لذا این سوال به ذهن میرسد که با وجود پیامبر خاتم که هم خودش و هم کتابش نور است چرا به حضرت موسی توجه شده است.
ساده ترین راه حل اینکه دعای بنی اسراییلی با اندک دستکاری توسط فردی تبدیل به دعای اهلبیتی شده است؟!
پاسخ
سلام علیکم اولا این دعا طبق تتبع بنده حقیر دارای منابع و طرق متعدد نیست . ثانیا :اگر در قران کریم 210 بار واژه خلق آمده فقط در 33 مورد بمعنای ساختن چیزی از چیز دیگر است مانند خلق کل دابه من ماء و خلق من الماء بشرا و خلق من علق و من صلصال... در باقی موارد خلق به معنای ایجاد کردن و آفریدن و وجود دادن و از عالم عدم به عالم وجود آوردن است و نه شئ را از شئ دیگر ساختن.اما در این دعا دوبار خلق النور من النور آمده که در متون موجود نظیر آن را{ که دارای سند محکم باشد} پیدا نکردم و منتظر دوستان هستم اگر پیدا کردند ارسال فرمایند . و در این دعای نور هیچ عبارتی ندارد دلالت کند به آفریدن نور.
ثالثا :در هیچ منبعی کلمه نبی محبور پیدا نکردم اگر سابقه دارد دوستان ارسال کنند. و طور و مسطور و منشور منشاء قرآنی دارد اما در این موارد که ماءخذش سوره طور است.از واژه قدر مقدور و نبی محبور منشاء قرآنی ندارد. و همچنین در این دعا یکی از اوصاف خداوندی را بالفخر مشهور آورده که ماخذ آنرا هم پیدا نکردم .سرانجام اینکه این دعا از استحکام متنی و سندی لازم برخوردار نیست و مختصر بوی اسرائیلی دارد. و فرصت کافی ندارم تا آخرین ریشه های این دعا پیش بروم بهتر است بماند به فرصت مناسب تا ببینیم این دعا اهل کجا است؟
والله هوالعالم.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit