خلاصه درس خارج فقه اراضی جلسه (15)
✳️ در این جلسه علاقه دارم یک مطلب اساسی مربوط به شیوه استنباط احکام را که مدتها است که برای حقیر تبدیل به یک دغدغه شده مطرح سازم . و آن این که روایات اهلبیت در یک فضای امنیتی صادر شده و ائمه (ع) در بیان آن ، مسائل زیادی را ملاحظه می کردند . ولی در شیوه مرسوم و سنتی استنباط احکام (چه درفقه و چه در اصول ) آن ملاحظات در حد لازم ، مورد توجه نبوده و نیست . مثلا در حین بیان احکام زمین و بحث اراضی، 95 درصد توجه فقیه به سوی اطلاق و تقیید و عام و خاص است یعنی مباحث الفاظ است .
✅در حالیکه اگر به فضای عصر صدور روایات نفوذ کنیم خواهیم دید که اولا متون نود درصد روایات جمله بندی خود معصوم نیست ، و وقتی عبارت ، مال معصوم نباشد نقش بحث لفظی می شود صفر .
ثانیا هر روایتی یک پرونده دارد ، و دارای متغیرهایی ست که هر کدام نقش در تعیین مراد معصوم دارد . مثلا این روایت مربوط به اراضی مفتوحه عنوه اولا درچه زمانی صادر شده ؟
در کدام شهر صادر شده؟
در عصر کدام حاکم صادر شده ؟
چرا صادر شده ؟
سائل چه کسی بوده ، ناظر به کدام فتوای اهل سنت بوده ؟
فتوای کدام فقیه درباری آن زمان رسمی بوده؟
فضای حکومتی درباره آن مسئله چگونه بوده؟ ووو
بالاخره این حدیث پرونده ای دارد و یا بفرمایید تاریخچه دارد که در فهم معنای آن نقش دارد . ولی اگر کسی به دروس خارج فقه و اصول سنتی حوزه توجه کند می بیند دعوی سر اطلاق و تقیید است و نه ورود به فضای صدور روایات. متاسفانه شیوه مرحوم شیخ انصاری و مرحوم آخوند قدس سرّهما به این بی توجهی به متغیر های سیاسی و اجتماعی و امنیتی تعمیق بخشیده است .و حوزه ها امروز بدون اینکه درست متوجه شوند در یک شبه دور گرفتار شده اند . و متاسفانه عالمانی هم هستند بجای نجات حوزه از این درجا زدن خسته کننده و دور باطل و یاءس آور ، از بی سوادی حوزه می نالند! و منظورشان این است چرا مثل شیخ انصاری نداریم در حالیکه نسل جدید معتقد است متون درسی موجود حوزه ها غالباحامل سواد مربوط به راه حل مشکلات عصر ما نیست که بدرد بخورد لذا نمی خواند ، و نسل جدید معتقد است چون تاکنون می خواستیم در فهم اقتصاد عصر ماشین شیخ انصاری باشیم ، به این رخوت ، سستی و نا امیدی دچار شده ایم . این بی توجهی به متون فرسوده و ناظر به روابط گذشته بی سوادی نیست بلکه حاصل زمان شناسی و پوست اندازی جبری است. طلاب جوان و نسل جدید در حوزه ها در حال تمرّد از حرکت در ریل《 فرسوده سنتی های درحال شکست 》 هستند. و این بی سوادی نیست بلکه تمرّد از شیوه سنتی فرسوده است . حقیقت امر این است هر کس زودتر از دور بی حاصل حاکم بر حوزه ها خود را خلاص کند بیشتر با حقایق دین و دنیا آشنا خواهد شد. شما حوادث و واقعیات در حال ظهور در پیرامون خود را ببینید سپس برداشت و تحلیل تحلیلگران عزیزان سنتی از این حوادث خطر ناک منتسب به گرانی بنزین را ببینید خواهید دید هیچ سنخیتی بین آن دو نیست ، یکی دست و پا بریدن را تجویز می کند دیگری حل شدن کامل قضیه را نوید می دهد سومی عقب نشینی دشمن را مژده می دهد اما از این دوستان محترم احدی به مخیله خود راه نمی دهد که احساس کند مردم از نظامی که حاصل خون جوانش است حمایت می کند و نه از من سنتی و یا اصلاح طلب مصلحتی ، ما توجه داریم حتی بر فرض اگر مسئولین محترم با بی برنامگی خود بخواهند خدای نخواسته نظام را سرنگون کنند باز مردم اجازه نخواهند داد. اما این حمایت از نظام حمایت ازدمسئول فاقد برنامه نیست . آری بنا بود ما بر جریان امور اثر بگذاریم و جهت بدهیم ، اما این حوادث است که به ما املاء می کند که چه بکنیم !!
یعنی دوستان ما آنقدر در مقابل حرکت طبیعی جامعه ایستاده اند اکنون مجبورند خودشان محکوم حرکتی بشوند که باور کنند که این حرکت ، حرکت قسری است ، و از باب نا چاری است ،اگر در این اواخر توجه کنیم خواهیم دید این واژه 《ناچار شدیم چنین و چنان کنیم》چقدر با عبارات مختلف در زبان مسئولین《چه حوزوی چه دولتی》تکرار شده و می شود و محکوم شدن به اجبار یعنی اینکه دیگر ما نیستیم که تصمیم می گیریم بلکه این تصمیم است که ما را می گیرد! و این حالت یعنی بجای فعال شدن ، منفعل شدن و بجای تصمیم گرفتن ، گرفتار《تصمیم گرفته شده》 شدن، آخرین فصل کتاب زوال هر دولت در تاریخ بوده و هست .. خداوند متعال به احترام خون شهدا خودش از انقلابی که حاصل خون شهدا و حاصل خون دل امام شهدا بوده حراست فرماید . بهرحال باید بسوی عصر عمر بر گردیم تا ببینیم خراج چه مقوله ای بوده است .
ایتا👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit