ادامه گفتگو در باره سعدابن عباده:
سوال کننده از استاد👇
ممنون از زحمات شما در ارسال مطالبتان،
با اجازه چند نکته را عرض میکنم،
همانطور که در متن صبح هم عرض کردم، سوال ما این بود که بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و ارتداد امت، و شکل گیری کودتای سقیفه،
وضعیت سعد بن عباده از منظر اهلبیت علیهم السلام چیست؟
نه اینکه در زمان حیات پیامبر اکرم وضعش چه بوده،
چرا که طبق ایات قران سلام و درود خداوند فقط شامل آن اصحابی میشود که پای عهد و پیمان خود بعد از رسول خدا باقی بمانند، وگرنه روایاتی داریم که ابی بکر و عمر هم از بیعت کنندگان بوده اند و اینگونه پس آنان هم مشمول رحمت و مغفرت خدا قرار میگیرند اگر پاییندی به عهدشان را ملاک قرار ندهیم و به چند نقل کلی از زمان ماقبل شهادت رسول الله اکتفا کنیم!
نکته ای که مرحوم خویی به نقل از خصال نقل کرده بعنوان نقیب بودن سعد بن عباده، هیچ فضیلتی برای سعد محسوب نمیشه به چند دلیل،
اول اینکه، نقیب در اینجا به معنای نماینده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، در میان اقوام و قبیله خود شدن،
خب طبیعی هست رسولخدا با تمام اقوام و قبایلی که صلح میفرمود و آنان مسلمان میشدند، رئیس و یا ریش سفیدی که بین آنان مقبول بود را بعنوان نماینده خود بینشان نصب میفرمود،
و طبیعی هست سعد هم در بین خزرجیان یکنفر از ۹ نماینده انتخابی باشد، چون هم در بیعت دوم و بعد از بیعت گروه اول اینها هم به همراه ۷۰نفر بیعت کردند، و سعد هم بزرگتر و ریش سفید بود در کنار ۸ خزرجی دیگر و ۳نفر هم از میان اوسیان برای قبیله اوس نماینده معرفی فرمود، و برای اینکه به اینها شخصیت و اعتماد بنفس بدهد انان را به نقیبان موسی و یا عیسی علی نبینا و آله و علیهما سلام تشبیه فرمودند، در حالیکه هیچ امتیاز ویژه ای نبود آنگونه که مثلا امامان دوازده گانه اوصیای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، نقیب حقیقی به معنای وصی و خلیفه و جانشین او در امت باشند پس از او...
نظر استاد زنجانی
پس استناد علی(ع) در مشروعیت خلافت خود به رای مهاجرین و انصار استناد به رای مرتدین است .
آیا رای مرتد ملاک خلافت است؟!
بعلاوه حجرابن عدی و جابر ابن عبدالله انصاری ووو که جزء 4 نفر مستثناء نبودند , همه ملعونند؟!
ادامه دارد
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit