👇👆
دلالت آن خدشه داشته است.
این بود کل پشتوانه فقهی عدم جواز قضاوت زن از سوی مرحوم شهید ثانی در مسالک.
🔹۲۴-- علامه در قواعد فرموده ذکورت شرط قاضی است و در شرح آن مفتاح الکرامه نوشته اولین دلیل روایت امام باقر(ع) که فرموده ولاتولی القضاء المرئه.
بلافاصله نوشته : قدانکرالدلیل المقدس الاردبیلی ان لم یکن اجماع .
پس مقدس اردبیلی منکر دلالت و یا اعتبار این روایت است.
سپس نوشته این روایت منجبر است بالشهره العظیمه.
سپس استدلال کرده به این که چون زن نمی تواند امام جماعت مردان شود
پس قاضی هم نمی تواند بشود. و بعد فرموده زن هم عقلش و هم دینش ناقص است لذا قاضی نمی تواند بشود!!
🔹۲۵-- علامه در تحریر در استدلال به عدم جواز قضاوت بَرده یک کلمه استدلال فرموده اما راجع به عدم جواز برای زن یک کلمه استدلال نفرموده است.!!
🔹۲۶-- در کشف اللثام هم شبیه همان فرمایشات صاحب مفتاح الکرامه و شهید در مسالک فرموده است.
🔹۲۷-- در مبسوط فرموده اصح عدم جواز است ، پس احتمال صحت وجود دارد ، چون مقابل اصح ، صحیح است. اما در حین استدلال به اصح هیچ حرفی جز خبر از عدم جواز نداده است.!!
( البته چون کار شیخ الطایفه در حد غیر متعارت گسترده بوده ولذا خلاءهای زیادی هم دارد.
مثلا در همین بحث در کتاب خلاف نقل می کند:(( وقتی رسول خدا از معاذ پرسید اگر حکم حادثه ای را در کتاب و سنت پیدا نکردی چه می کنی؟!
گفت فاجتهد برایی مطابق رای و استنباط خودم قضاوت می کنم و رسول خدا هم تایید فرمود))!!
در حالی که امام صادق فرمودند رسول خدا فرمود اگر در کتاب و سنت حکم را پیدا نکردی (( اُکتب الیَّ حتی اکتب الیکم)) بنویس به من تا پاسخش را بنویسم بتو.)
آن روایت منقول در کتاب شیخ منشاش اهل جماعت است.
🔹۲۸-- اینک تحلیل قضیه: اگر منظور بزرگان از علت عدم جواز قضاوت زن تزاحم حقین(حق حکومت و حق شوهر) است درست است.
و اگر دولت اسلامی بخواهد خانمی را برای قضاوت استخدام کند با شوهر آن خانم نیز باید قرارداد ببندد.
و شوهر اجازه دهد در ایام و ساعات خاصی همسرش در محکمه باشد. و اگر مراد این است زن نمی تواند حقیقت را تشخیص دهد پاسخ این است پس چرا در کل قرآن زن دوشادوش با مردان مخاطب تکالیف شرعی است.!؟
لابد درک زن با درک مرد یکی است. و اگر مراد این است. زن در قضاوت تحت تاثیر عواطف قرار می گیرد ، پاسخ این است
اولا در امور مالیی که چنین مشکلی نیست.
ثانیا زن بیش از مرد از ظلم منزجر است و دلش به مظلوم بیش از ظالم می سوزد و از ظلم در قضاوت فراری تراز قاضی مرد است.
ثالثا وقتی سخنرانی و تحلیل حضرت زهرای ،(ع) و حضرت زینب(ع) محکوم به عواطف نیست و مطلقا حجت است چرا در داوری بین طرفین محکوم به عواطف باشد؟! .
🔺نتیجه اینکه روایات مانعه علاوه از خدشه های مذکور در بالاحمل می شود به زنان معاصر آن زمان که موجود بی چاره، مستعمره و مستثمره مضروبه ، مطروده ، منقوصه و محرومه همیشه در تاریخ.!!!
و الا زنان در سراسر جهان امروز رئیس هستند. وزیر هستند ، وکیل هستند، مدیر هستند، مشاور هستند ، مبتکر هستند، مخترع هستند , قاضی هستند ، معاون هستند ، پزشک هستند ،و خانه دارانی هستندکه در متانت از وزرا تیزهوش ترند. عاقل ترند. دانا ترند.
📘در پایان اضافه کنم در کتب فقهی حدود ده الی بیست درصدشان دارای کتاب قضا هستند ، یعنی ۸۰ درصد کتب فقهی اصلا در این باره بحث نفرموده اند. و موضوع خام است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany