تحول در تحصيل (73) (*) ⚠️ سند هفتاد و سوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺عملیات استنباط و اجتهاد، چیزی غیر از انباشته کردن اطلاعات است. اجتهاد؛ یعنی فهم دقیق نظرات و توان ِ تشخیص درست و غلط آن در حدِّ تخصصی، و این کار، بدون داشتن مهارتِ تفکر انتقادی حاصل نمی شود. تحصیل مهارت تفکر انتقادی، بدون آموختن فنون تفکر و سپس تمرین بر آن ممکن نیست. برای تحصیل این مهارت، باید در رشته های گوناگون، متونی وجود داشته باشد که آراء و نظریاتِ مختلف را با نقد و بررسی هر یک، در بر گرفته باشد. بهترین نوع آموزشِ مهارت تفکر انتقادی، این است که متن درسی، فضا را آنچنان ترسیم کند که خواننده خود را میان صاحبْ نظرانِ گوناگون دیده و شرکت کننده در بحث به حساب آورد تا ناخودآگاه فکرش فعال گردد. —————- 🔹میراث علمی سلف: به راحتی می توان بر اساس این الگو، تجربه کرد که فرق میان شرح شمسیه و الجوهر النضید با منطق مظفر چیست یا فرق میان شرح تصریف و شرح نظام با صرف ساده و دانش صرف چیست. خط به خط کتب سنتی، آموزاننده ی تفکر انتقادی است به خلاف کتب صنعتی. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir