#گفتگو
🔵 منتظران امام عصر (عج) در شرايط ظالمانه هرگز ظالم نميشوند
⬅️ گفتگو با استاد دکتر پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔺 انتظار تنها آگاهي نيست و كسي كه نسبت به يك ارزش، صرفا آگاهي داشته باشد، منتظر نيست، بلكه بايد احساس، عاطفه تعلق وجودي و گرايش نيز در وجودش يافت شود.
🔺در همه فرهنگها و تمدنها اميد به ظهور شخصي كه از يك بارقه الهي بهرهمند است و با ظهورش ابعاد متعالي انسان در صحنه زندگي اجتماعي ظاهر و بارز ميشود، وجود دارد و اين مساله همان مهدويت عامه است كه همه اديان و فرهنگها و حتي مكاتب به نحوي با آن درگير هستند.
🔺در دين اسلام، مهدويت عامه با تمام جزئيات در چهره مهدويت خاص، روشن و مبين است. ديگر اديان بيشتر بر علائم و شرايط ظهور منجي در آخرالزمان تاكيد كردهاند؛ به گونهاي كه مسيحيت به صورت خاص از عيسي (ص) به عنوان منجي بشريت سخن گفته است؛ اما اسلام معتقد به حضور مسيح (ص) در كنار مهدي موعود است.
🔺 اما در مكاتب مادي اين مساله به صورت فرا رسيدن يك شرايط مطلوب و آرماني كه در چارچوب نگاهها و ارزشهاي آنهامعنا پيدا ميكند، وعده داده شده است.
🔺 انتظار در شرايط ظلم و جور معنا پيدا ميكند؛ لذا ظلم و بيداد عامل منفي، و انتظار، عامل وجودي براي حضور و ظهور هستند و اين بيانگر ظرفيت مقاومت انسان در شرايط ظالمانه است؛ بنابراين ظلم و جور خود علت ظهور نبوده، بلكه شرط و زمينه وجودي انتظار و عاملي است كه حضور انتظار را براي گريز و برونرفت طلب ميكند.
🔺 وجود ظلم و بيداد، به ستيز با ظلم و انتظار براي عدالت معنا ميدهد؛ بنابراين با وجود ظلم به تنهايي منجي حضور پيدا نميكند؛ اما وقتي كه ظلم در جهان بيداد كند، اگر انتظار به آن ضميمه شود، انسانهايي كه تمناي ظهور منجي و تقرب به او را ميجويند پيدا ميشوند، آنگاه فرج نزديك ميشود.
🔺 در اصطلاحات جامعهشناختي از فرهنگ واقعي و آرماني سخن به ميان نميآيد و غفلت از آرمانها و فطرت حقيقي انسان در چنبره نوعي از واقعگرايي و نسبيت فرهنگي گرفتار شده است؛ اين در حاليست كه نگاه ديني به انسان، غير از واقعيات موجود و آرمانهايي كه در ظرف باور و آگاهي مردم و فرهنگ حضور دارند، از آرمانهايي سخن گفته كه انسان در فطرت، هويت و حقيقت خود به راستي طالب آن است؛ هرچند كه اصلا واقعيت نداشته باشند.
🔺 در جامعه مهدويت اين دسته از آرمانهاست كه در سطح تمدن و فرهنگ ظهور پيدا ميكنند؛ البته تحقق اجتماعي آرمانها به معناي تبديل حقيقت انسانها نيست؛ به دليل آن كه انسانها در زندگي خصوصي خود ممكن است كه مسير ايمان و كفر را پيش گيرند و ليكن فضاي غالب فرهنگي و تمدني، فضاي توحيدي است.
🔺 وجود احساس حضور منجي از اركان انتظار است و نميتوان گفت كه اين احساس در جامعه ما وجود ندارد، بدليل آن كه ما معتقديم كه اعمال ما دو بار در هفته به محضر امام عصر (عج) عرضه ميشود؛ لذا كسي كه با اين آگاهي زندگي ميكند در شرايطي هم كه به گناه ميپردازد، آن را به رسميت نميشمارد و از انجام آن شرمسار است و حضور اين شرم بخشي از فرهنگ واقعي جامعه ماست و نميتوان آن را انكار كرد.
پ ن: گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران / ۲۰ مهر ۱۳۸۲.
#انتظار
#مهدويت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۴۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا:
eitaa.com/mirkhalili