•••༻﷽༺•••
#تفسیر_ماه_مبارک_رمضان_جلسه_هفتم
#سوره_کهف
#مدرس_خانم_نظری
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موضوع آیه ۵۳ : معاد و فرجام مشرکان
وَرَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُوَاقِعُوهَا وَلَمْ يَجِدُوا عَنْهَا مَصْرِفًا
👈خداوند متعال در آیات قبل ( ۵۰ و ۵۱ ) انسان ها را از انتخاب شریکانی ( بتها- ابلیس و ذریه آن و... )برای پروردگار بر حذر داشت و
در آیه ۵۳ عاقبت شوم کسانی که اولیائی از شیاطین برای خود برمی گزیدند را بیان میدارد که چگونه در آتش عذاب الهی قرار میگیرند .
نکات آیه:
❇دیدن حقیقی نه مجازی (وَرَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ ): مجرمان آتش عذاب ناشی از گناه خود را حقیقتا می بینند
❇ معنای کلمه فَظَنُّوا: بهمعنی یقین است نه ظن و گمان
.👈مجرمان یقین دارند که در آتش سقوط می کنند . زیرا در برخی از آیات قرآن نیز ظن به معنی یقین آمده است ( الذین یظنّون انّهم ملاقوا ربهم...۴۶ بقره )
👈دلیل دیگر بر معنی یقین ،قرینه ای است که در آیه وجود دارد :
و لایجدوا عنها مصرفا.... هیچ گریزگاهی برای مجرمان وجود ندارد .
✍با توجه به اینکه با چشم خود آتش را می بینند و هیج روزنه ای برای فرار از آن آتش نیست پس این ظن به معنای علموا هست .
موضوعات آیه ۵۴ ؛
1️⃣موضوع اول : فهم پذیر بودن قرآن برای همه :وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ ۚ
👈 قرآن کریم معارف و مفاهیم عمیق خود را در قالب ها ،زبان ها گوناگونی ( داستان ،تمثیل ،تشبیه معقول به محسوس و....) بیان می دارد تا کلام الهی برای همه مردم در همه سطوح علمی و فرهنگی قابل فهم و موجب هدایتگری شود
❓چرا قرآن باید فهم پذیر برای همگان باشد ؟؟زیرا حجت برای تمام مردم تمام شود و هیچ کس بهانه ای برای عدم درک معارف قران ندارد .
❇نکته : هر مفهوم عقلی و اخلاقی زمانی که در قالب هنری از جمله داستان ،تشبیه و....( ودر عصر حاضر در قالب انیمیشن ،فیلم و....) تبدیل به محسوسات شود و درک و جذابیت آن معنا بیشتر میشود و اثر گذاری آن در مخاطب چند برابر میشود
2️⃣موضوع دوم : جدال باطل .. وَكَانَ الْإِنْسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا
👈معنای جدال :گفتگوی همراه با نزاع و کشمکش و به انگیزه غلبه بر دیگری . در مجادله دو نفر با هم ، جرّ و بحث و مشاجره می کنند.
👈از نظر اکثر مفسران انسان پر جدَل ترین مجادله گر در میان موجودات هست
❇
انواع جدال :
۱-
جدال احسن : ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۱۲۵ نخل
روش قرآن، انبیاء و اهل بیت معصومین در برابر کفار ،مشرکین و اهل باطل ،جدال احسن است .خداوند متعال در آیه ۴۶ سوره عنکبوت پیامبر را از جدال با اهل کتاب نهی میکند مگر اینکه جدال احسن باشد «وَ لاتُجادِلُوا أَهْلَ الْکِتابِ إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ».
ویژگیهای جدال احسن:
۱- استفاده از حکمت و موعظه نیکو
۲- بهره گیری از استدلال و بیان منطقی
۳-تکیه بر اصول و اعتقادات مشترک طرفین
۴- انتخاب شيوههاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود،چرا كه همهى مردم را نمىتوان با يك شيوه دعوت كرد، هر شخصى يك روح و ظرفيّتى دارد كه بايد با زبان خودش با او سخن گفت؛ خواص را با حكمت و استدلال، و عوام را با موعظه نيكو، و مخالفان را با جدال نيكوتر ارشاد كنيم.
۵-جدال نيكو آن است كه در آن توهين و تحریک غلط احساسات نباشد
۲-
جدال باطل : وَكَانَ الْإِنْسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا
دو گروه اهل جدال باطل هستند .
👈
گروه اول کفار هستند .... وَيُجَادِلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالْبَاطِلِ..... ۵۶ کهف
👈
گروه دوم کسانیکه در مسیر علمی و فرهنگی به بیراهه روند .
نکته : بوجود آمدن نحله ،مذهب ،آیین و دین نو نیز بر اساس جدال باطل انسان ها بوده است .
👈👈نتیجه : اگر روحیه پذیرش حق در انسان نباشد ،مثال های بیشتر او را به جدال بیشتر می کشاند .( کل مثل.........اکثر شی جدلا)
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin