🌿🌺﷽🌺🌿 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• 💫🌟 روز دوازدهم ماه رمضان استاد ال مرتضی ابتدا به مرور تفسیر مباحث آیات پیشین پرداختند. ❇️موضوع: وجه مشترک داستانهای سه گانه(حضرت موسی و کهف و ذوالقرنین) 🌠این وجه مشترک هجرت میباشد. 👈هجرت موسی و خضر برای کسب علم و معارف ویژه الهی بود. 👈هجرت اصحاب کهف برای حفظ ایمان است. 👈هجرت ذوالقرنین برای کمک به مردم و دفاع از محرومان است. ❇️❇️نکات آموزنده داستان موسی و خضر: 🌠۱. تواضع برای تعلم علم لازم است. 👌نکته: با وجود اینکه موسی پیامبر اولوالعزم است و شان و مرتبه بالایی دارد با تواضع دنبال کسب علم از خضر که حتی گفته میشود پیامبر هم نبوده بلکه از صالحان بوده، می رود. ✨✨ حضرت علی علیه السلام برای کسب علم جایگاه بسیار بالایی قائلند: 💫💫جَالِسِ‏ الْعُلَمَاءَ یَزْدَدْ عِلْمُكَ‏ وَ یَحْسُنْ أَدَبُكَ وَ تَزْكُ نَفْسُكَ: همنشینى كن با علما تا این كه زیاد شود علم تو، و نیكو شود ادب تو، و پاكیزه گردد نفس تو، یعنى اگر همنشینى كنى با ایشان چنین و چنان خواهد شد.💫💫 نکته: در آیه ۶۶کهف 👈از هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا  برداشت می شود علم وسیله است و هدف نیست بلکه رشدو وصول به بینش صحیح هدف می باشد. 🌠۲. صبر و تحمل لازمه کار است. 🌠۳. اطاعت مفید فایده است. ❇️❇️موضوع: چرایی مجازات قبل از جنایت در داستان خضر و موسی سوال: آیا مجازات قبل از جنایت (إِذَا لَقِيَا غُلَامًا فَقَتَلَهُ) ممکن و مجاز است؟ 👈👈در پاسخ باید گفت: عمل حضرت خضر در حیطه «نظام تکوین» بود، نه «نظام تشریع». به تعبیری اعتراض حضرت موسی (ع) از آن جا که بر اساس ظاهر و «نظام تشریع» به این عمل نگاه می‌کرد، صحیح بود و لکن حضرت خضر این عمل را بر اساس «نظام تکوین» و باطن انجام داد و آن این بود که از طرف خداوند بر اساس مصالح و حکمت الهی مأمور به انجام این کار بود. یعنی همان‌طور که خداوند از فرشتگان و موجوادات دیگر برای ایجاد یک امر خاص استفاده می‌کند، در این جا نیز از یک انسان الهی استفاده می‌کند. از همین رو حضرت خضر در انتهای این داستان می‌گوید: "ما فعلته عن امری؛ آن کار را از پیش خود نکردم"   👇👇👇👇 ادامه دارد.... •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin