🌿🌺﷽🌺🌿
#تفسیر_ماه_مبارک_رمضان_جلسه_دوازدهم
#قسمت_اول
#سوره_کهف
#مدرس_استاد_آل_مرتضی_حسینی
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
💫🌟 روز دوازدهم ماه رمضان استاد ال مرتضی ابتدا به مرور تفسیر مباحث آیات پیشین پرداختند.
❇️موضوع: وجه مشترک داستانهای سه گانه(حضرت موسی و کهف و ذوالقرنین)
🌠این وجه مشترک هجرت میباشد.
👈هجرت موسی و خضر برای کسب علم و معارف ویژه الهی بود.
👈هجرت اصحاب کهف برای حفظ ایمان است.
👈هجرت ذوالقرنین برای کمک به مردم و دفاع از محرومان است.
❇️❇️نکات آموزنده داستان موسی و خضر:
🌠۱. تواضع برای تعلم علم لازم است.
👌نکته: با وجود اینکه موسی پیامبر اولوالعزم است و شان و مرتبه بالایی دارد با تواضع دنبال کسب علم از خضر که حتی گفته میشود پیامبر هم نبوده بلکه از صالحان بوده، می رود.
✨✨ حضرت علی علیه السلام برای کسب علم جایگاه بسیار بالایی قائلند:
💫💫جَالِسِ الْعُلَمَاءَ یَزْدَدْ عِلْمُكَ وَ یَحْسُنْ أَدَبُكَ وَ تَزْكُ نَفْسُكَ: همنشینى كن با علما تا این كه زیاد شود علم تو، و نیكو شود ادب تو، و پاكیزه گردد نفس تو، یعنى اگر همنشینى كنى با ایشان چنین و چنان خواهد شد.💫💫
نکته: در آیه ۶۶کهف 👈از هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا
برداشت می شود علم وسیله است و هدف نیست بلکه رشدو وصول به بینش صحیح هدف می باشد.
🌠۲. صبر و تحمل لازمه کار است.
🌠۳. اطاعت مفید فایده است.
❇️❇️موضوع: چرایی مجازات قبل از جنایت در داستان خضر و موسی
سوال: آیا مجازات قبل از جنایت (إِذَا لَقِيَا غُلَامًا فَقَتَلَهُ) ممکن و مجاز است؟
👈👈در پاسخ باید گفت: عمل حضرت خضر در حیطه «نظام تکوین» بود، نه «نظام تشریع».
به تعبیری اعتراض حضرت موسی (ع) از آن جا که بر اساس ظاهر و «نظام تشریع» به این عمل نگاه میکرد، صحیح بود و لکن حضرت خضر این عمل را بر اساس «نظام تکوین» و باطن انجام داد و آن این بود که از طرف خداوند بر اساس مصالح و حکمت الهی مأمور به انجام این کار بود. یعنی همانطور که خداوند از فرشتگان و موجوادات دیگر برای ایجاد یک امر خاص استفاده میکند، در این جا نیز از یک انسان الهی استفاده میکند.
از همین رو حضرت خضر در انتهای این داستان میگوید: "ما فعلته عن امری؛ آن کار را از پیش خود نکردم"
👇👇👇👇
ادامه دارد....
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin