•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۳۲ سوره بقره 👈قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَآ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ گفتند: تو از هر عیب و نقصی منزّهی، ما را دانشی جز آنچه خودت به ما آموخته‌ای نیست، یقیناً تویی كه بسیار دانا و حكیمی. قالوا: فعل ماضی، مبنی برضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع،فاعل سبحانَ: مصدر، مفعول مطلق برای «نُسَبِّحُ» محذوف کَ: ضمیر متصل ، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه تقدیر کلام چنین است: نُسَبِّحُکَ تَسبیحاً لا: استغراق نفی جنس، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. علمَ: مصدر، مبنی برفتح، محلا منصوب، اسم «لا» لَ: حرف جر، مبنی برفتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. نا: ضمیر متصل، محلا مجرور به حرف جر لَنا: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، محلا مرفوع، خبر«لا» الا: حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول، مبنی برسکون، مستثنی، محلا مرفوع زیرا بدل از محل «عِلم» و «عِلم» محلا مرفوع است چون دراصل مبتدا بوده است. عَلَّمتَ: فعل ماضی، مبنی برسکون ضمیر متصل«تَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به اِنَّ: حرف مشبهة بالفعل، مبنی برفتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. کَ: ضمیرمتصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ» اَنتَ: ضمیر منفصل، مبنی برفتح، تاکید، محلا منصوب، بنابرتبعیت العلیمُ: خبر «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری الحکیمُ: خبر دوم و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری یا صفت برای «العلیمُ» و مرفوع بنابر تبعیت •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin