🔰
#اصول
💠 مقدمه اول از مقدمات حکمت؛ در مقام بیان بودن متکلم یا عدم قرینه متصله بر اهمال؟
👤
#استاد_شهیدی
صاحب کفایه مقدمه اول از مقدمات حکمت را این گونه بیان کرده است: «کون المتکلم فی
#مقام_بیان تمام المراد لا الاهمال اول الاجمال».
به نظر ما فرمایش صاحب کفایه ناتمام است.
این چنین نیست که دو مرحله وجود داشته باشد و
#ظهور_حال مولی در اینکه در مقام بیان است (مرحله اول)، کاشف از اطلاق به معنای در مقام بیان بودن واقعی مولی (مرحله دوم) باشد. بلکه خود ظهور خطاب در اینکه مولی در مقام بیان تمام مراد است، اطلاق است. اگر قرینه متصل بر مقام
#اهمال وجود نداشته باشد ولو
#ثبوتا اهمال باشد اطلاق منعقد می شود؛ چرا که اطلاق، از شؤون
#اثبات و خطاب است.
پس مقدمه اول از مقدمات حکمت «عدم القرینة المتصلة علی الاهمال» خواهد بود، نه «کون المولی بصدد بیان تمام مراده واقعا» تا اطلاق امری
#واقعی شود ...
📚
درس خارج اصول، ۲۷ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2805
#مقدمات_حکمت
#بیان #اهمال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa