🔰
#فقه
💠
اجزاء زکات با اداء آن، بدون قصد قربت
👤
#استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
یکی از مسائل مورد بحث در زکات،
#اعتبار_قصد_قربت است. ادلّهای از جمله آیات
#قرآن و
#روایات و
#اجماع بر این اعتبار، اقامه شده است. با پذیرش آنکه در زکات، قصد قربت معتبر است، باید این مساله را مورد بررسی قرار داد که اگر شخصی
#معصیت کند، و زکات را بدون قصد قربت ادا کند، آیا این زکات مجزی است، و او را -هرچند معصیت نموده- از پرداخت مجدّد بینیاز میکند، یا آنکه ادای مزبور
#باطل است، و مجدّد باید پرداخت شود.
بهنظر میرسد
#حکم_وضعی اطلاق ندارد. برای آنکه زکات نافذ باشد، پرداختکننده باید
#ولایت بر آن داشته باشد. بخشی از اموال مالک، برای خود اوست و بخشی دیگر از اموالش، زکات است. ادلّه دال بر ولایت مالک بر
#افراز و پرداخت زکات،
#اطلاق ندارد که شامل موردی شود که قصد قربت وجود نداشته است. آنچه ولایت مالک، در آن ثابت است، پرداخت زکات با قصد قربت است.
📚 درس خارج فقه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3439
#قصد_قربت
#اجزاء #حکم_وضعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔
@mobahathah_ir