4_5787558471054393765.mp3
13.9M
🔺️ مشاء معتقد است ادراک بر چهار اساس است: احساس، تخیل، توهم، تعقل. 🔺️ علامه طباطبایی: برای نفس استعدادی حاصل می شود که صورتی به وزان معلوم خارجی در خود انشا می کند. 🔺️ نفس، صورتی به وزان صورت معلوم خارجی را در خود انشا و از ناحیه قوا یا خیال یا بالاتر، از ناحیه عقل آن را ادراک می کند. 🔺 ماده، آن قوه و استعدادی است که شیء حامل آن است. حرکت، در متن عالم ماده است. 🔺 حرکت جوهری می گوید هیچ شیئی در هیچ آنی بی حرکت نیست و این حرکت هم حرکت استکمالی است. 🔺 حرکت جوهری هیچ وقت شیء را رها نمی کند. 🔺 هر شیء مستعدی در حرکت است تا به کمال برسد. 🔺 حرکت جوهری به عینه حرکت از نقص به کمال است. 🔺️فکر، حرکتی است از مجهول به سوی معلومات و دور زدن در دانسته های قبلی و تنظیم مقدماتی برای یافتن مجهول. 🔺️فکر خستگی می آورد ولی علم خستگی نمی آورد، چون فکر حرکت است و نتیجه نیست بلکه فکر مقدمه علم است. 🔺️ علم نتیجه ای است که مترتب بر فکر است. 🔺️ در صورت علمیه، قوه و حرکت راه ندارد. 📗 🔉 جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0