🔺️ مشاء معتقد است ادراک بر چهار اساس است: احساس، تخیل، توهم، تعقل.
🔺️ علامه طباطبایی: برای نفس استعدادی حاصل می شود که صورتی به وزان معلوم خارجی در خود انشا می کند.
🔺️ نفس، صورتی به وزان صورت معلوم خارجی را در خود انشا و از ناحیه قوا یا خیال یا بالاتر، از ناحیه عقل آن را ادراک می کند.
🔺 ماده، آن قوه و استعدادی است که شیء حامل آن است. حرکت، در متن عالم ماده است.
🔺 حرکت جوهری می گوید هیچ شیئی در هیچ آنی بی حرکت نیست و این حرکت هم حرکت استکمالی است.
🔺 حرکت جوهری هیچ وقت شیء را رها نمی کند.
🔺 هر شیء مستعدی در حرکت است تا به کمال برسد.
🔺 حرکت جوهری به عینه حرکت از نقص به کمال است.
🔺️فکر، حرکتی است از مجهول به سوی معلومات و دور زدن در دانسته های قبلی و تنظیم مقدماتی برای یافتن مجهول.
🔺️فکر خستگی می آورد ولی علم خستگی نمی آورد، چون فکر حرکت است و نتیجه نیست بلکه فکر مقدمه علم است.
🔺️ علم نتیجه ای است که مترتب بر فکر است.
🔺️ در صورت علمیه، قوه و حرکت راه ندارد.
📗
#شرح_دروس_معرفت_نفس
🔉
#جلسه_ی_صد_و_هشتادودوم۱۸۲
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0