📚 «پارادایم اسلامی تولید علم؛ رهیافتی به تولید علم تعلیم و تربیت اسلامی در قلمرو علوم انسانی اسلامی» 🖋 دکتر رحمت‌الله مرزوقی 📑 انتشارات آوای نور 📍«تاریخ تولید و توسعه علم در جهان از دیرباز تاکنون حاکی از آن بوده است که این جریان، تحت حاکمیت دیدگاه‌های فلسفی و پارادایم‌های تولید علم قرار داشته است. «پارادایم‌ها» یا «دستگاه‌واره‌ها»یِ تولید علم نیز مبتنی بر رویکردهای جهان‌بینانه ‌و ‌پیش‌فرض‌های ‌هستی­‌شناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی، و همچون یک «سامانه» و «قرارگاه عملیاتی»، فرآیند تولید علم را هدایت و راهبری نموده‌اند. از جمله پارادایم‌های غالب امروزی حاکم بر روند تولید علم، به ویژه در حوزه علوم انسانی، پارادایم‌های پوزیتویستی، تفسیری، انتقادی و پست‌مدرن هستند، که البته با نوساناتی در سیطره‌ یافتگی یکی از پارادایم‌های مذکور بر سایر پارادایم‌ها، در طول تاریخ تحولات تولید علم نیز همراه بوده است. در نوشتار حاضر با اتخاذ «رویکرد پارادایمی»، سعی در ساماندهی به پیش فرض‌های پارادایم اسلامی تولید علم شده است، و ابعاد این پارادایم نیز به نحو نسبتاً مبسوطی مورد بحث قرار گرفته است. انتظار می‌رود که در پرتو این پارادایم پُرتوان و نیرومند به عنوان «قرارگاه عقیدتی و عملیاتی» تولید علوم اسلامی، جریان تولید علم اسلامی ساماندهی و روند تولید و توسعه آن، به­ ویژه در حوزه علوم انسانی و علوم تربیتی تسهیل گردد.» 🌱🌱🌱🌱🌱 💠 بنیاد علوم‌ انسانی‌ اسلامی آیت‌ الله‌ حائری شیرازی(ره) 🌐 @mohyeddin_ir