حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽ 🔰 خیر واقعی آن است که همیشه نفعش برسد !! 📌 روایت از علی (علیه السلام )، منقول است که حضرت فرمودند
🔰 انتخاب خوبی کردی؛ اما بدان، خدا کمکت کرد !! 📌«لَيْسَ الْخَيْرْ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ عَمَلُكَ»؛ 📌خوب حرف من را گوش کنید. خیر این است که بر معرفت تو، معرفت دینی ات، علمی که اینجا هست، مراد اوست. و عمل نیک ات افزوده بشود. 📌 فهمیدید؟ چرا؟ چون برای اینکه این دیگر جدا شدنی از تو، نیست. همیشه نفعش به تو می رسد و موقّتی هم نیست که مال همین جا باشد، توی این نشئه دنیا. فهمیدی؟ هر جا بروی، توی هر نشئه ای بروی، دنبالت هست. از اینجا برو برزخ، از برزخ برو آخرت؛ جدا شدنی نیست و همیشه هم خیرش بهت می رسد. شر هم ندارد. حرفم را فهمیدید یا نه؟ خوب گوش کنید. 📌 «وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ عَمَلُكَ»؛ بعد: «وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ»؛ و او این است به اینکه بردباری است. که من گفتم: یک شاخه ای از صبر عبارت از حلم است. حلم از شاخه های صبر است. 📌 بتوانی جلوی خشمت را بگیری. جلوی خشم را گرفتن، اسمش حلم است. این خودش صبر است. امّا یک شاخه ای از صبر است و در رابطه با چی هست؟ با غضب. و او این است به این که هرچه بزرگ تر باشد حلم، توجّه می کنید؟! به نفع توست، اینجاست. 📌 اینجا دیگر کثرت نیست. حالا این چیزهای به اصطلاح جنبه های ادبی اش را من نمی خواهم بگویم. آنجا کثرت است؛ چون مال و بچّه و این ها، آنجا کثرت می گوید. 📌 زیاد، زیاد و کم؛ اینجا بزرگ می گوید چون به قول ما، این از کیفیّت نفسانی است. آن کمّی است، این کیفی است. لذا تعبیر را عوض می کند علی (علیه السلام ). 📌بعد: «وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ»؛ خوشحال باشی که خدا و پروردگارت را عبادت کردی، فهمیدی؟«أَنْ تُبَاهِيَ»؛ درونت. خوشحالیت مال این باشد که توانستم خدا را چه کار کنم؟ عبادت بکنم. توجّه کنید. 📌بنابراین می خواستم این را بگویم، خوشا به حال آن هایی که ماه رمضان به معرفتشان افزوده شد، به عمل خیرشان افزوده شد. شد؟! و به عبادت هایی را که برای خدا کردند که از درون، خوش حال باشند. 📌بعد آخرین جمله: «فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ»؛ کار خوب کرده بودی دیگر، درست است؟ اینجا از خدا سپاس گزاری کن. چرا؟ چون توفیقش را او به تو داده است. حواست جمع باشد، خیال نکنی تو بودی، نه! توجّه کنید. 📌بله، تو، خدمتتان عرض شود به این مقدار بود که خدا بهت واگذار کرده از نظر انتخاب، انتخاب خوبی کردی؛ اما بدان، خدا کمکت کرد. اگر توفیق الهی نبود، تو به اینها ...، نه به معرفتش، نه به عملش، توجّه می کنید؟ نمی رسیدی تو، اینها همه عنایات الهیه بود به تو شده بود، و نعوذ بللّه بعد دارد، «وَ إِنْ أَسَأْتَ»؛ چی؟ «اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ»؛ نسبت به گناه هایت هم چه کار کرده بودی؟ استغفار کردی. نَهْجُ الْبَلَاغَةِ سُئِلَ (ع) عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ فَقَالَ لَيْسَ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ عَمَلُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ بحار، ج72، ص140 – مستدرک الوسائل، ج12، ص121 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani