﷽
📍 مرتبه و درجۀ اوّل امر به معروف و نهی از منکر قلبی ❗️
📌در باب مراتب و درجات امر به معروف و نهی از منکر گفتهاند که مرتبۀ اوّل، «تذکّر قلبی» است. با توجّه به مقدّمهای که گفته شد، معنایش این نیست که از نظر درون وقتی منکر را میبینی باید بَدَت بیاید. بله، واجب است که کراهت از منکر داشته باشی و حرام است که خوشحال شوی. امّا حالا كه بَدَت آمد، اینجا مسئلۀ دوم پیش میآید و باید این کراهت و عدم رضای درونی را ابراز و اظهار کنی. اینجا سه نوع اظهار کردن داریم: يكی این است که بدون اینکه از زبان یا دستم استفاده کنم، کراهت خودم را اظهار کنم. مگر میشود؟ بله؛ این همان «نهی از منکر قلبی» است.
البتّه خودِ این مرتبه؛ یعنی اظهار کراهت درونی هم خودش درجات متعددی پیدا میکند. وقتی دیدم عمل منکری از شخصی صادر شد، چهبسا با یک چشمبستن، طرف متوجّه کراهت من شود. اگر احتمال میدهم که با همین مقدار هم او دست بر میدارد، بايد اين كار را انجام دهم. درجات بعدی آن، عبوس کردن چهره و در هم کشیدنِ آن، رو را از او برگرداندن، پشت کردن به او، ترک مراوده کردن و امثال آن است. اینها هیچکدام كار زبانی نیست. اینها همه مُبرِزها و مُظهِرهایی هستند که نشان میدهند در درون من چه گذشته است. به این شكل، اظهار میکنم که من از این کار بدم آمده است. اگر احتمال بدهم که این کارها در او مؤثّر است و موجب میشود كه او حرام را ترک کند یا عمل معصیتش تقلیل پیدا کند، واجب است همین کارها را انجام دهم و کار به مراتب بعدی که «لسانی» و «یدی» است، نمیرسد.
«نهی از منکر قلبی» که فقها میگویند، منظورشان همین است. این غیر از آن بحث «کراهت قلبی از منکر» است. اینها دو چيز متفاوتاند؛ یکی، امری كاملاً قلبی است و دیگری، اظهار و ابراز آن حالت درونی و قلبی است. پس اوّلاً واجب است كه اين حالت درونی حاصل شود. ثانیاً اگر احتمال میدهی که مؤثّر است، این کراهت درونی را واجب است که اظهار و ابراز کنی.
〰〰〰〰〰
📚
#سلوک_عاشورایی
#منزل_دوم
📕
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
📝 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir