بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «بسیج، فرهنگ متعالی و تفکرِ الگو» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٨/٢٩ ✍️ مناسبت روز: در اولین روز از هفته بزرگداشت بسیج قرار داریم، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند تمامی شهیدان بسیجی و با عنوان «بسیج، فرهنگ متعالی و تفکرِ الگو» آغاز می‌نمائیم؛ به مجموعه‌ی اندیشه‌ها و ارزش‌هایی که رفتارهای یک قوم و ملت، براساس آنها شکل می‌گیرد، «فرهنگ» گفته می‌شود؛ و به بیان دیگر، «فرهنگ» همچون روحی است که در افکار و رفتار مردم جریان دارد و اصلی‌ترین وسیله معرفی هر قوم و ملت است؛ بی‌شک «بسیج» یک فرهنگ متعالی است که بر اساس ارزش‌های انسانی و اسلامی شکل گرفته و رمز موفقیت آن، این است که ثمره‌ی اعتقاد و اتحاد میلیون‌ها انسانِ قهرمان و آزاده است؛ ملتی که در بینش عمیق امام راحل، اصلی‌ترین بخش جامعه‌ اسلامی را تشکیل داده و ضامن سعادت کشور هستند، لذا بر همین اساس، حضرت امام با درایت بی‌نظیر خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال‌های ابتدایی دفاع مقدس، قشرهای گوناگون مردم را به یکپارچگی و بسیج عمومی برای نجات کشور از بحران‌ها دعوت کردند و این پیوند الهی و قدرت اتحادِ مردم در پرتو تدبیر آن پیر فرزانه، به نام «بسیج مستضعفین» محقق شد؛ و دفاع مقدس نیز تصویر روشنی از این تفکر الگو را به نمایش گذاشت و نشان داد که در فرهنگ و تفکر بسیجی، انسان، تنها موجودی مادی نیست که در حصار دنیا محصور باشد، بلکه موجودی الهی است که برای رسیدن به سعادت جاودانه تلاش می‌کند و همین تفکر متعالی بود که ذهن‌های آگاه فراوانی را از سراسر جهان به خود معطوف داشت و ماهیت متفاوت دفاع مقدس ملت ایران را به رُخ جهانیان کشید، چراکه برخلافِ تمامی جنگ‌های جهان، آنچه رزمندگان اسلام را تا پای جان در میدان نبرد نگاه می‌داشت، چیزی بالاتر از ثروت و قدرت و شهرت بود! البته حضور پر رنگ و موفق بسیجیان در هشت سال جنگ تحمیلی، باعث شد که بیشتر مردم، بسیج را به عنوان نهادی نظامی بشناسند؛ اما باید توجه داشت که گرچه یکی از وظایف مهم این نهاد مقدس، آمادگی نظامی برای دفاع در برابر هجوم دشمنان در داخل و خارج از کشور است، ولی بسیج، تکلیفی بسیار فراتر دارد؛ در اندیشه پیر جماران، «بسیج» یک تفکر و فرهنگ عمیق است؛ تفکری که باید ایمان، اخلاص، ازخودگذشتگی، ایثار، شهامت و بالاخره شهادت‌طلبی را در جامعه اسلامی نهادینه نماید؛ لذا ملت ایران، بسیج و بسیجی را به‌عنوان «پاره تن مردم» و یاری رسانِ آنها در تمامی زمینه‌های فرهنگی و آموزشی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و بالاخره، سازندگی می‌دانند و بنابر همین تفکر، «بسیج دانش آموزی»، «بسیج دانشجویی»، «بسیج جامعه پزشکی»، «بسیج جامعه مهندسین»، «بسیج اساتید»، «بسیج سوادآموزی»، «بسیج سازندگی» و «بسیج محرومیت زدایی» و... شکل گرفته و حتی در سال‌های اخیر برای مبارزه با بیماری منحوس کرونا و برخی دیگر از بلایای طبیعی، «بسیج خدمت‌رسانی» در این عرصه نیز شکل گرفت؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «عرصه‌ی بسیج یک عرصه‌ی عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخش‌های جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌ای دون عرصه‌ی دیگری است‌، در همه‌ی جاها، در همه‌ی مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها و در همه‌ی قشرها، این وجود دارد؛ این معنای بسیج است» (۱۳۸۹/۰۴/۰۲) ✍️ بنابراین این فرهنگ متعالی فقط اختصاص به ایران اسلامی ندارد و از آنجا که دین «اسلام»، دینی جهان‌شمول است که نوید «آزادی، اخلاق و سعادت» را برای جهانیان به ارمغان آورده؛ لذا حضرت امام (ره) پس از تأسیس بسیج مستضعفین، آن را به عنوان فرهنگ و تفکرِ الگو به مردم جهان معرفی نموده و فرمودند: «هان ای ملت‌های جهان که مستضعفید! از جای برخیزید و حق خود را بستانید و از عربده‌های قدرتمندان نهراسید، که خداوند با شماست و زمین، ارث شماست و وعده خداوند متعال، تخلف ناپذیر است...»، «من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم باشد...» (صحیفه امام خمینی (ره)، ج١٢، ص١٣٨و١۶٠) رهبر فرزانه انقلاب نیز در این زمینه فرمودند: «هفته بسیج، در حقیقت فرصتی برای ارائه حرکت عظیمی است که به وسیله امام بزرگوار راحل، در این کشور پایه‌گذاری شد و این حرکت، در این منطقه اسلامی و دینی، برای دیگر ملت‌ها هم ان‌شاءاللَّه الگو و سرمشق خواهد شد...» (۱۳۷۵/۰۸/۳۰) ✍️ در پایان سخن «سلام و درود می‌فرستیم بر تمامی بسیجیان سلحشور و سرافراز در ایران اسلامی و سراسر جهان».