برخی کودکان تحمل باختن در بازی را ندارند، دلیل این امر اینست که آنها خودباوری و اعتماد به نفس پایینی دارند و احساس منفی درباره خود دارند که باید تلاش نمود تا اعتماد به نفس آنها بالا برود.
🔻لذا اگر کودکی اینگونه است که از برد و باخت نگران است او را با خواهر و برادر و همسالانش مقایسه نکنید. درباره برد و باخت و اینکه لازم نیست انسان همیشه برنده شود و برد و باخت نوبتی است به او توضیح دهید.
🔻هرگز به گونهای با کودک بازی نکنید که همیشه برنده شود بگذارید گاهی باختن را هم تجربه کند. و در آن زمان برد قبلیش را به او یادآوری کنید.
🔻بیشتر بازیهای غیر رقابتی را در لیست بازیهایش قرار دهید.
🔻 رفتار والدین در مسئله برد و باخت نیز بسیار تأثیرگذار است. مثل اظهار ناراحتی یا اعطای جایزه و ... .
🔻 بهتر است بیاهمیت بودن باختن را در روش الگویی بهصورت عملی به او بیاموزید. مثلا در رقابتی بااو ببازید و حالت عادی به خودتان بگیرید و از لذتی که از بازی برده اید خود را شاد نشان دهید.
قرار نیست فرزندان تکلیف را
به بهترین شکل و بدون اشتباه
انجام دهد
بگذارید اشتباه کند چون اشتباه
بخشی از مسیر یادگرفتن است
بعد از اینکه تکالیفش راانجام داد،
اشتباهات را با هم برطرف کنید
نا امني تأثير مستقيم بر يادگيري دارد. ذهن در حالت اضطراب نمي تواند ياد بگيرد. قاعده مخروط را در نظر بگيريد، ذهن به شكل دايره است وقتي ناامن مي شود، اين دايره كوچك مي شود تا كاملاً بسته شود و به اصطلاح ذهن بسته مي شود.
افرادي كه خيلي ساكت هستند و توي خودشان هستند ذهن بسته دارند ممكن است از لحاظ علم و دانش در سطوح خيلي بالايي باشند اما در ايجاد ارتباط مشكل دارند و اصلاً قادر به ايجاد ارتباط نيستند.
امنيت مساحت دايره ذهن را تعيين مي كند. يكي از تأثيرات ناامني كوچك شدن اين دايره است و به دنبال آن يادگيري و شناخت نيز رشد نمي كند.
نا امني بر رشد عاطفي نيز تأثير مي گذارد. وقتي ذهن بسته باشد اضطراب و نگراني پيش مي آورد كه به دنبال آن ناهنجاري هاي رفتاري و افسردگي پيش مي آيد. چرا جامعه ما اين همه افسردگي دارد؟ بعد قرص مي خوريم. مگر قرص مي تواند امنيت به وجود آورد. تنها كاري كه قرص مي كند بي حس كردن اتصالات است.
علت افسردگي بسته شدن ذهن و بر عكس شدن مخروط است. افسردگي تنهايي مي آورد مثل مظلوم كه يك احساس او تنهايي است.