ا❁﷽❁ا ⚜️ الضیاء ⚜️ «يكادُ زَيْتُها يُضي‌ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ‏» و «يُضِي‏ءُ» الْقَائِمُ الْمَهْدِي (۱)‏؛ بی‌آنکه آتشی روغن آن چراغدان را برافروزد، خود به خود روشنی بخشد. ﴿ سوره مبارکه نور، آیه ۳۵ ﴾ ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا ✍️ «ضیاء» از ریشه «ضوء»، در لغت انبساط نور از ذات شیء به حد تام شدید است، مانند خورشید که نورش ذاتی اوست و در ساعاتی از روز تابش انوار به حد تام می رسد (۲)، این لفظ در اصطلاح اشاره به هدایت و تطهیر أرض دارد. ▪️ «ضیاء» از القاب خاص حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) می باشد. وجود مبارکی که «صاحب الضّياء» (۳) و «مضیء» (۴) می باشند؛ به این معنا که هم مصدر مطلق و هم فاعل هدایت و تطهیر أرض مطلقا (چه در معنای ظاهر و چه در باطن برای أنفاس) می باشند و منتفعین از ضیاء ولایت مولایشان می توانند أنفاس خود را تطهیر و تهذیب نمایند. ▪️ نیز «الضّياء الأنور» (۵) و «الشديد الضياء» (۶) می باشند؛ زیرا نور وجود مقدس شان به عنوان وارث الأنبیاء و خاتم الأوصیاء جمیع أرض را علی الاطلاق منوّر خواهد کرد، به گونه ای که أرض از لوث جمیع ظلمات و أنجاس تطهیر، و مملو از قسط و عدل خواهد شد. «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ .. أَنْ تَمْلَأَ قَلْبِی نُورَ الْیَقِینِ وَ...بَصَرِی نُورَ الضِّیَاء» (۷). ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج۱، ص۲۸۰ (۲) «الضَّوْءُ هو انبساط ذلك النور إذا بلغ الى حدّ تامّ شديد». التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏ ۷، ص ۴۸ «الضوء ما کان من ذات الشیء کالنار و الشمس و منه قوله تعالی: جعل الشّمس ضیاءً». بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ۸۷، ص ۲۵۱ (۳) چنانچه در فرازی از زیارتشان می خوانیم: «سلام اللّه و بركاته و تحيّاته و صلواته على مولاى صاحب الزّمان صاحب الضّيآء». بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ۹۹، ص ۸۴ (۴) و من ألقابه: المضیء. دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص ۵۰۲ و نیز همانگونه که امیرالمومنین علی (علیه السلام) در توصیف صورت مبارکشان فرمودند: «وجهه بین اصبحة الاقالیم کالقمر المضی ء بین الکواکب الدریة»؛ چهره اش میان گشاده رویان عالم مانند ماه نورانی در بین ستاره گان درخشان است. مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام، ص ۲۶۲ (۵) «و أتوسّل إليك يا ربّ بإمامنا و محقّق زماننا، اليوم الموعود و الشّاهد المشهود و النّور الأزهر و الضّيآء الأنور». بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ۹۹، ص ۶۹ (۶) پس از مولد مبارک حضرت قائم (عليه السّلام)، امام حسن عسكرى (عليه السّلام) خطاب به فرزند نازنینشان فرمودند: «تكلّم يا حجّة اللّه و بقية الأنبياء، و خاتم الأوصياء، و صاحب الكرة البيضاء، و المصباح من البحر العميق الشديد الضياء، تكلّم يا خليفة الأتقياء، و نور الأوصياء». إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج‏۱، ص ۴۳۵ (۷) فرازی از زیارت آل یاسین