🔆تاثیرات عمیق و گسترده فضای مجازی بر رفتار کودکان دبستانی 🔷️ دسترسی به اطلاعات: فضای مجازی به کودکان این امکان را می‌دهد که به منابع و اطلاعات متنوعی دسترسی پیدا کنند. این امر می‌تواند به تقویت یادگیری و افزایش دانش آن‌ها کمک کند. 🔷️آموزش سواد رسانه: کودکان باید یاد بگیرند که چگونه اطلاعات را از منابع مختلف ارزیابی کنند. سواد رسانه شامل توانایی تحلیل و انتقاد از محتواهای آنلاین است، که برای تشخیص اطلاعات صحیح از نادرست ضروری است. 🔷️ تأثیر بر رفتار اجتماعی: تعاملات آنلاین می‌تواند بر رفتار اجتماعی کودکان تأثیر بگذارد. آن‌ها ممکن است مهارت‌های ارتباطی را از طریق بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی یاد بگیرند، اما همچنین ممکن است با چالش‌هایی مانند قلدری سایبری مواجه شوند. 🔷️مدیریت زمان: استفاده بیش از حد از فضای مجازی می‌تواند منجر به کاهش فعالیت‌های فیزیکی و زمان کم‌تری برای بازی‌های خارج از خانه شود. این مسأله می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها تأثیر بگذارد. 🔷️ توسعه مهارت‌های فنی: آشنایی با فناوری و ابزارهای دیجیتال می‌تواند به توسعه مهارت‌های فنی کودکان کمک کند، اما نیاز به نظارت و راهنمایی والدین و معلمان دارد تا استفاده صحیح و ایمن از این ابزارها را یاد بگیرند. 🔷️ تأثیرات احساسی: محتواهای موجود در فضای مجازی می‌تواند بر احساسات و رفتار کودکان تأثیر بگذارد. آن‌ها ممکن است تحت تأثیر تبلیغات، فیلم‌ها و بازی‌ها قرار بگیرند که می‌تواند باعث ایجاد انتظارات غیرواقعی یا احساسات منفی شود. 🔷️ آموزش انتقادی: کودکان باید تشویق شوند تا به محتوای آنلاین به صورت انتقادی نگاه کنند و توانایی پرسشگری را در خود پرورش دهند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا از اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده دوری کنند. 🔷️در نهایت، اهمیت آموزش سواد رسانه به کودکان دبستانی بسیار زیاد است. والدین و معلمان باید در این زمینه فعال باشند و به کودکان کمک کنند تا از فضای مجازی به شیوه‌ای مثبت و سازنده استفاده کنند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan