مدرسه تمدنی بینات
بخشی از
#نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
#تجربه_مبتنی_بر_استقراء
حتی با اقتران قیاس خفی، به علم منتهی نمیشود؛ زیرا از شروط علم بودن یک گزاره، ملاحظه آن گزاره در
#نظامگزارهها
است و الا به کاربردهای ناقص و غیر مفید منتهی خواهد شد. به عنوان مثال طبق قاعده
#بیان_مبتنی_بر_منزلت
، تحلیل یک گزاره را در کنار
#منزلت
و جایگاه استقرار آن گزاره بررسی میکنیم. و یا طبق قاعده
#بیان_مبتنی_بر_انفتاح
، نقش یک گزاره در انفتاح معنائی برای یک گزاره دیگر را تحلیل میکنیم. در تعریف
#تجربه_مبتنی_بر_استقراء
، قواعد اصولی فقه البیان لحاظ نشده است؛ در نتیجه ماهیت انتاج در قضیه را با چالش روبرو میکند. در بخش
#تعریف_روش_تجربه
،
#نظریه_تجربه_مبتنی_بر_اشراف
را به دلیل لحاظ ارتباط گزارهها پیشنهاد نمودهایم، که در واقع پایهگذاری جدید برای
#رشد_تفکر_در_جامعه
است.
#فقه_العلم
#روش_تَجَرُّب
#نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir