بخشی از حتی با اقتران قیاس خفی، به علم منتهی نمی‌شود؛ زیرا از شروط علم بودن یک گزاره، ملاحظه آن گزاره در است و الا به کاربردهای ناقص و غیر مفید منتهی خواهد شد. به عنوان مثال طبق قاعده ، تحلیل یک گزاره را در کنار و جایگاه استقرار آن گزاره بررسی می‌کنیم. و یا طبق قاعده ، نقش یک گزاره در انفتاح معنائی برای یک گزاره دیگر را تحلیل می‌کنیم. در تعریف ، قواعد اصولی فقه البیان لحاظ نشده است؛ در نتیجه ماهیت انتاج در قضیه را با چالش روبرو می‌کند. در بخش ، را به دلیل لحاظ ارتباط گزاره‌ها پیشنهاد نموده‌ایم، که در واقع پایه‌گذاری جدید برای است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir