الوافي
📍استصحاب عدم یا همان علم اصول . از مجموع مطالبی که گفته شد می توان اینگونه گفت که اندیشمند اصولی عل
📍 استصحاب حال شرع یا تنقیح مناط . نوع دیگری از برائت را می توان نام برد تحت عنوان برائت مستمره که به آن استصحاب حال شرع نیز می گویند . فقیه بعد از ملاحظه مدرک که عمدتا روایت است به این نتیجه می رسد تعلیل در روایت را به کل موضوع سرایت بدهد . مثلا در روایت آمده الخمر حرام لانه مسکر ، فقیه با درنظر گرفتن اسکار موضوع را تعمیم می دهد و می گوید کل مسکر حرام ، می بینیم که در اینجا فقیه حکم حرمت را با استصحاب به کلیه مسکرات سرایت داد . به این استصحاب می گویند استصحاب حال شرع یا برائت مستمره یعنی فقیه حال شرع که حرمت است را با لحاظ وجود سبب اسکار و عدم مانع به کلیه مسکرات سرایت داد و این عدم مانع همان برائت مستمره است یعنی دلالتی بر عدم سرایت نیافتم پس مستمرا مانعی در این استصحاب حال شرع نیست ! در تعریف تنقیح مناط آمده : کل ما اقترن بوصف لولم یکن لتعلیل لکان بعیدا . در ادامه اقسام تنقیح مناط (غیر از تقسیم آن به ظنی و قطعی) را ذکر خواهم کرد، این مطلب سابقه ای در مسائل علم اصول ندارد و طرح اقسام تنقیح مناط بی سابقه خواهد بود . @osol_fegh .