#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_شصت_شش
#جلسه_پایان_عدل
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴
جبر و اختیار
امرٌ بین الأمرین
روشن شد که جبر و تفویض هر دو بر خلاف وجدان و سیرۀ عملیِ حیات همۀ انسانها بوده و با تعالیم اهل بیت علیهم السلام نیز ناسازگار میباشد. آنچه از کلام امامان معصوم علیهم السلام به دست میآید، آن است که افعال ما نه به صورت جبری صورت میگیرد و نه از روی تفویض، بلکه امر سومی غیر از این دو امر وجود دارد که از آن به «امرٌ بین الأمرین» تعبیر نمودهاند و مراد از آن، مخلوط و آمیزهای از جبر و تفویض نمیباشد و اینگونه نیست که انسان در برخی افعالش مجبور باشد و برخی دیگر به او تفویض شده باشد، بلکه مقصود از امرٌ بین الأمرین، حقیقتی ورای جبر و تفویض است که در برخی از روایات اهل بیت علیهم السلام تبیین گشته و در مورد آن توضیح داده شده است.
مردی از امام صادق علیه السلام پرسید:
أَجْبَرَ اللَّهُ الْعِبَادَ عَلَى الْمَعَاصِي؟
قَالَ: لَا.
قُلْتُ: فَفَوَّضَ إِلَيْهِمُ الْأَمْرَ؟
قَالَ: قَالَ: لَا.
قَالَ: قُلْتُ: فَمَا ذَا؟
قَالَ: لُطْفٌ مِنْ رَبِّكَ بَيْنَ ذَلِكَ.
آيا خداوند بندگان را به گناهان اجبار كرده است؟
امام علیه السلام فرمودند: خير.
گفتم: امر را به آنها تفويض كرده است؟
راوى گفت: آن حضرت فرمودند: خیر.
راوى مىگويد: گفتم: پس چيست؟
امام علیه السلام فرمودند: لطفى از پروردگارت ميان آن دو.
در این حدیث شریف، امام صادق علیه السلام از امرٌ بین الأمرین به لطف الهی تعبیر نمودهاند؛ چراکه خدای متعال ضمن اینکه بندگان را مجبور نکرده و به آنها آزادی و اختیار داده، آنان را به حال خودشان نیز رها نکرده است و این، لطفی است که خداوند در حقّ خلق نموده است. در حدیث دیگری امام صادق علیه السلام میفرمایند:
إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ فَعَلِمَ مَا هُمْ صَائِرُونَ إِلَيْهِ وَ أَمَرَهُمْ وَ نَهَاهُمْ فَمَا أَمَرَهُمْ بِهِ مِنْ شَيْءٍ فَقَدْ جَعَلَ لَهُمُ السَّبِيلَ إِلَى تَرْكِهِ وَ لَا يَكُونُونَ آخِذِينَ وَ لَا تَارِكِينَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ.
همانا خداى تعالى خلق را آفريد و آيندۀ آنان را مىدانست. آنان را امر و نهى كرد و راه و وسيلۀ عمل به چيزى را كه به آنها امر كرده و نيز راه و وسيلۀ ترک آنچه را نهى كرده در اختيارشان قرار داد و آنها [به كارى] اقدام يا آن را ترک نمىكنند، مگر به اذن خداى تعالى.
طبق این حدیث شریف نیز خدای تعالی، هم اسباب انجام دادن تکالیف را در اختیار بندگان قرار داده و هم وسیلۀ ترک آن را برایشان مهیّا نموده است، پس آنها را مجبور به چیزی ننموده است. از طرف دیگر انجام دادن یا ترک تکالیف را به اذن خویش مشروط نموده است. نه به این معنی که خداوند افعال را ایجاد میکند، بلکه به این معنی که وقتی بندهای با وجود تمام شرایط بخواهد کاری را انجام دهد، خدای تعالی میتواند مانع ایجاد آن گردد. پس چیزی از سلطنت و ارادۀ خداوند متعال بیرون نبوده و هر چه صورت میگیرد به اذن اوست.
[ برای دریافت روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب عدل، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، ص ۱۱۰-۱۱۴ مراجعه فرمائید. ]
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۱۱۰-۱۱۴]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a