پیامهای سورۀ مائده - آیۀ ۵۱:
۱. خداوند از بندگان مؤمنش، انتظارات خاصّی دارد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا...»
۲. تبرّی از دشمن، از شرایط ایمان است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا...»
۳. اسلام، دین سیاست است و تنها به احکام فردی نمیپردازد. «لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری أَوْلِیاءَ»
۴. وقتی یاری گرفتن از کفّار مورد نهی قرآن است، قطعاً در روابط و سیاست خارجی، پذیرش ولایت و سلطه اهل کتاب و کفّار ممنوع است. «لا تَتَّخِذُوا»
۵. ولایت کفّار و دشمنان را نپذیریم، چون آنان تنها به فکر هممسلکان خویشند. «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ»
۶. با وجود اختلافات شدید میان یهود و نصاری، پیوندشان به خاطر نابودی اسلام است. «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ»
۷. کفّار تنها نسبت به تعهّدات میان خودشان وفادارند، ولی نسبت به تعهّدات با مسلمانان پایبند نیستند. «لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری أَوْلِیاءَ»«بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ»
۸. آن دولتهای اسلامی که ولایت و سلطۀ کفّار را پذیرفتهاند، از کفّار محسوب میشوند. «فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» (دوستی با هر کس و گروه، انسان را جزو آنان میسازد.)
۹. نه کفّار را «ولیّ» خود گردانید و نه با آنان که ولایت کفّار را پذیرفتهاند، رابطۀ ولایت داشته باشید. «فَإِنَّهُ مِنْهُمْ»
۱۰. نتیجۀ پذیرش ولایت کفّار، قطع ولایت خداست. «فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»
۱۱. تکیه بر کفّار، ظلم است. «لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ