💠❓📚 ✍🏻💠
#پــرســمــان
❓سؤال:
#سیزده_بدر وجه شرعی داره؟ بدعته؟ چیه کلاً؟ نظر دین در موردش چیه؟
✅ پاسخ:
⚜ آیت الله مکارم چنین می فرماید:
🔅مراسم خرافی سیزده بدر را من بررسی کردم سرچشمه اش از نظر تاریخ بر می گردد به اصحاب الراس که در قرآن به آن اشاره شده است.
📚 در حالات اصحاب الرأس در تفاسیر اشاره شده و در یکی از شروح نهج البلاۼه هم داستان مفصل آن را دیدم.
🔅دوازده شهر یا آبادی بودند که هر شهر و هر آبادی به نام یکی از ماه های سال خورشیدی بود، یکی اسمش فروردین بود یکی اردیبشهت یکی خراداد به ترتیب مذهبشان هم بت پرستی بود، درختان صنوبر را پرستش می کردند، صنوبر منبع درآمد خوبی برای آنها بود روز اول که می شد همه از تمام دوازده شهر یا روستا جمع می شدند توی شهر فروردین و مراسم جشنی داشتند فردا می رفتند توی شهر اردیبهشت و مراسمی داشتند.
🔅روز سوم می رفتند توی شهر یا آبادی که خراداد که خرداد نام داشت تا به آبادی که اسفند که می رسید دوازده شهر تمام می شد، روز سیزده دسته جمعی از آبادی ها می رفتند به بیابان ها و مراسم سیزده و جشن و پایکوبی و آلودگی به انواع مفاسد را در آنجا برگزار می کردند.
🗿بنابراین سیزده بدر یک سنتی بوده که از بت پرستان باقی مانده است.
📚 استفتاءات جدید، آیت الله مکارم، ج ٣، ص ۵٧٢.
📚 مسایل جدید از دیدگاه مراجع، ج ١، ص ١۵۵.
📗 معظم له در کتابی دیگر چنین می آورد:
🔅بعضی از آداب نیاکان ما نیاز به بازنگری و اصلاح دارد، اگر اصلاح شود انجام آن اشکالی ندارد، مثلاً مراسم سیزده بدر چنانچه به عنوان یک رسم بت پرستی انجام گردد ۼلط و ناروا است، اما اگر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای آلوده آن و پناه بردن به دل طبیعت و استفاده از هوای پاکیزه آن و تفریح و استراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرژی و توان کافی باشد، امر ناشایستی نخواهد بود به خصوص اگر این کار همراه با تفکر و اندیشه در حیات مجدد درختان و گیاهان باشد و در نتیجه انسان از حیات آنها درس زندگی بگیرد و به یاد عظمت و قدرت و علم نامحدود خالق آن بیفتد.
🌳 بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران آن را به روز طبیعت تغییر داد.
📙 قهرمان توحید، آیت الله مکارم، ص ٨۴.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔:
eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7