💠❓📚 ✍💠
#پــرســمــان
❓سؤال: بنده از اساتید اهل سنت و روحانیون پیرو سنت پیامبر و صحابه گرامی ایشان هستم. موضوعی را برای طرح بحث با شما خواستم مطرح کنم و آن این است که شکی نیست که همه ما بنده پرودگار هستیم (مریم ٩٣) چرا شما فرزندان خود را به عبدالحسین، عبدالرضا، و... مانند آن نامگذاری می کنید؟
❓آیا این شرک نیست؟ منتظر پاسخ هستم.
✅ پاسخ:
📚📖 در زبان عربی واژه «عبد» مشترک لفظی است بین دو معنا:
♦الف: پرستش که جز برای خداوند جایز نیست.
📚 لسان العرب، ج ٣، ص ٢٧٠.
♦ب: خدمتگزار و نوکر که منظور از نامگذاری به عبدالحسین و مانند آن همین معنا است.
📚 تاج العروس، ج ۵، ص ٨٢.
📖 خداوند در قرآن می فرماید:
🔅«وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ»؛
🔅«مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید همچنین غلامان و کنیزان صالح خود را».
📖 سوره نساء، آیه ۵٩.
⚜ خداوند در این آیه کلمه عبد را بر نوکران و خدمتگران تطبیق داده است.
👌در حقیقت نام هایی همچون عبدالحسین، عبدالرضا و مانند آن معادل غلامحسین، غلام رضا و مانند آن است. یعنی نوکر و خادم امام حسین، و امام رضا(ع) نه به معنای بنده ای که خالقش امام حسین و امام رضا باشد و این عرض ارادتی است به ساحت مقدس ائمه و نوکری و خدمتگزاری در راه آنان و آرمان های مقدس آن بزرگواران.
👤 مناوی از علمای اهل سنت چنین می آورد:
🔅«اذرعی که از بزرگان مذهب شافعی است گوید: در این فتوا که ایام نامی همچون عبدالنبی جایز است یا خیر؟ ابتدا در جواز آن تردید داشتم سپس بر این عقیده میل پیدا کردم که اگر مراد بزرگداشت و احترام پیامبر باشد چنین نامگذاری حرام نمی باشد چرا که در این گونه موارد مراد از عبد «خادم» می باشد».
📚 فیض القدیر، ج ١، ص ١۶٩.
❓سئوال می کنیم:
اگر این نوع نامگذاری شرک است چرا پیامبر گرامی نسبت به جد خود حضرت « عبدالمطلب» هیچ اعتراضی نکرد و همواره از او با این نام یاد می کرد و هر گاه می خواست نسب خود را بیان فرماید به نام جد خود تصریح و از آن با افتخار یاد می کرد و می فرمود:
🔅«من محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب هستم».
📚 سنن ترمذی، ج ۵، ص ۵۴٣.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔:
eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7