📌 *متن شبهه*👇 * نگاهی به فقه پویای!! اسلامی در قوانین مدنی ایران * (توجه شما را به نقش در این قوانین جلب می‌کنم) نعمت احمدی، حقوقدان می‌گوید: «موضوع قصاص به ولی‌دم برمی‌گردد و اوست که باید در این باره تصمیم بگیرد. در مورد قتل‌های ناموسی مثل موردی که اخیرا رخ داده،‌ پدر ولی‌دم و صاحب خون است. شما نمی‌توانید صاحب‌خون را در این مورد مقصر بدانید. این قاعده برگرفته از اسلام است.» در مورد آن‌چه قتل‌های ناموسی خوانده می‌شود، یک استثناء دیگر هم وجود دارد که قاتل در صورت ارتکاب قتل، ‌قصاص نمی‌شود. نعمت احمدی در این‌باره می‌گوید: «بنا به ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی، اگر مردی همسرش را در حال ارتکاب به ‌زنا ببیند، در صورتی که هر دو را بکشد، از قصاص معاف می‌شود.» مهدی خرم دانشجوی دکترای تاریخ ادیان و محصل دوره آخر خارج فقه می‌گوید: « به غیر از پدر، پدربزرگ پدری نیز اگر فرزند یا نوه‌شان را به قتل برسانند، قصاص در موردشان اجرا نمی‌شود. والدین مادر در این باره استثنا هستند.» به گفته وی،‌ بنابر قواعد فقهی پنج نوع قتل قصاص ندارد: «قتل غیرمسلمان توسط مسلمان،‌ قتل توسط فرد مجنون، قاضی و حاکم شرع از آن جمله است. در این موارد تعزیر همچنان برقرار است و قاتل باید دیه بدهد، حد (شلاق) هم بر او جاری می‌شود" نعمت احمدی در مورد دادخواهی مادر می‌گوید: «در این زمینه صراحت قانونی داریم که، مادر در این زمینه نقشی ندارد و بعد از رفع قصاص، جنبه عمومی جرم جاری می‌شود.» مهدی خرم در این باره می‌گوید: «از نظر فقهی مادر ولی‌دم محسوب نمی‌شود و نقش عاطفی دارد. شکایت او جنبه فقهی ندارد.» به گفته وی،‌ حتی اگر فرزند کشته شود و پدر زنده نباشد، پدربزرگ پدری، عموی بزرگ یا برادر بزرگ مقتول ولی‌دم هستند. اگر اینها نباشند، پدربزرگ مادری،‌ دایی‌ مقتول یا در نهایت حاکم‌ شرع ولی‌دم هستند.» 📌 *پاسخ به شبهه*👇 ☑کانال جامع پاسخ به شبهات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/Fkg2dMCugoCIojBtboISgK فقه پویای اسلامی به چه معناست؟ منتشر کننده ی این گزارش که در خیال خود می خواهد پویایی فقه اسلامی را زیر سوال ببرد، گمان می کند که فقه پویا به معنای این است که هر جا احساسات عمومی برانگیخته شد و نسبت به انجام یک عمل تمایل پیدا کرد، قانون هم طبق احساسات مردم تغییر کند؟ یک معنای ساده ی فقه پویا: قواعد، اصول و مبانی ای که در اسلام وجود دارد، این امکان را دارد که مجتهدین بتوانند از طریق آنها حکم شرعی(یعنی عمل مورد رضایت خداوند)را در هر مسئله ی جدید و پیچیده ای کشف کنند. چرا مادر ولی دم نیست؟ پاسخ حقیقی به این سوال غیر ممکن است. ما می توانیم در اول همه ی احکام دینی یک چرا قرار بدهیم. چرا نماز صبح دو رکعت است؟ چرا ربا حرام است؟ چرا روزه ی عید فطر حرام است؟ چرا امر به معروف واجب است؟ اما نمی توانیم به تک تک این سوالات پاسخ دهیم. زیرا پاسخ این سوالات را فقط خدا می داند و حتی وقتی از اهل بیت علیهم السلام هم سوالی از چرایی احکام می پرسیدند(سوال از علّت احکام)، پاسخی نمی دادند بلکه به حکمت های نهفته در احکام اشاره می کردند. به هر حال یک مطلبی را بیان می کنیم تا به عنوان یک قاعده در همه جا به کارمان بیاید: قوانین جمهوری اسلامی، بر اساس قوانین اسلام نوشته شده است. قوانین اسلام هم برگرفته از متن قرآن کریم یا کلام رسول خدا ص و جانشینان بر حق ایشان است. منشأ هر حکم و قانونی در اسلام، اراده و خواست خداوند است. خداوند می خواهد نماز صبح دو رکعت باشد. خداوند می خواهد در خانواده، پدر قیّم باشد. خداوند نمی خواهد در چنین موردی، مادر ولیّ دم باشد. اما آیا خداوند (نعوذبالله) از روی احساسات و دل بخواهی این قوانین را وضع کرده؟ خیر! خداوند متعال، عالم مطلق، حکیم مطلق و عادل است. عالم است و خوب و بد و خیر و شرّ و مصلحت و مفسده ی مخلوقات خود را می داند. حکیم است و هیچ عملی را بیهوده و بی هدف و خلاف مصلحت انجام نمی دهد. عادل است و در وضع قوانین به هیچ کس ظلم نمی کند.(تمام این موارد با برهان عقلی اثبات شده است.) پس اکنون ما می دانیم که خداوند، بر اساس علم و حکمت و عدالتش، به مادران ظلمی نکرده است و حتما این قانون او حکمتی دارد. اما حکمت این قانون چیست؟ فعلا نمی دانیم اما برخی از حکمتهای نهفته در این قانون الهی را می توان با انجام تحقیقات روانشناختی، جامعه شناختی، فرهنگی و ... پیدا کرد. به عنوان مثال شاید کسی بگوید: طبق قانون همه ی نیازهای فرزند (خوراک و پوشاک و مسکن و ...) به عهده ی پدر است و مادر در این زمینه وظیفه ای ندارد(حتی می تواند در قبال کاری که برای بچه انجام می دهد از شوهر پول بگیرد)، پس در خون فرزند هم پدر صاحب حق است و مادر حقی ندارد... الله اعلم... چند نکته: 1. عده ی زیادی از کسانی که امروز، دغدغه ی اعدام شدن پدر را دارند، تا دیروز کمپین و ه