🔰
روزهای پرحادثه| پیش از رحلت پیامبر
3⃣ رؤیای حکومت بوزینهها
📌 و إِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلاَّ فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي القُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلاَّ طُغْيَانًا كَبِيرًا ﴿اسراء/۶۰﴾
▪️پیامبر در رؤيا دید که بوزینههایی از منبر او بالا میروند. تأویل آن طبق روایات این بود که بنیامیه به عنوان
#شجره_ملعونه بر فراز منبر رسول خدا خواهند نشست.
▪️از آنجایی که اسلام دینی کنج معابد نبود و بر تمام صحنههای زندگی حکم میراند و به دیگر سخن اسلام چیزی نبود جز حکومت که «الاسلام هو الحکومه»، نشستن بر منبر رسول خدا یعنی دست یازیدن به حکومت.
▪️این رؤیا تصویری بود از آیندهی مسیری که جامعه اسلامی داشت آن را طی میکرد. البته در صورت تغییر ریل تغییر و دگرگونی مسیر، حکومت هزارماههی شجرهی ملعونه نیز به بار نمینشست.
🔴 با این مقدمه میتوان گفت دو طرح الف و ب یا دو نقشهی A و B، پیش پای پیامبر بود.
طرح الف همانی است که خدا دستورش را داد و پیامبر در غدیر اعلامش کرد. یعنی جانشینی و ولایت علی بعد از نبی و نیافتادن امور به دست شجره ملعونه یا همان بنیامیه و بنیمغیره.
طرح ب هم در صورتی پدید میآمد که مردم بعد از آنکه در راه مدینهالنبیّ بسیار کوشیدند، به هر دلیلی اقبالی به مدینهالوصیّ نداشته باشند. آنگاه رسول خدا بایستی طرحی میریخت تا پیش از تحکیم پایههای اسلام در مدینه، جاهلیت عرب در ردای امویان باز نگردد و جامعه پس از یک انقلاب روبه جلو، به گذشتهی تباه و سیاه ارتجاع نکند. (آلعمران/۱۴۴)
چرا که در لسان روایات رسیده از اهل سنت و شیعه، بنیامیه بزرگترین خطر و به تعبیری شیطان اکبر دوران بوده است.
⚫️ اینجاست که با پدیدار شدن نشانههای رویگردانی مردم از طرح الف، گریزی از طرح ب نبود. از جمله نشانههای رویگردانی هم میتوان به عدم برخورد جدی عوام و خواص با متخلفان یا عدم حمایت آنها از تصمیم پیامبر برای مکتوب کردن وصیت و... نام برد.
ادامه در پست بعد👇
#رحلت_پیامبر
🆔
@Qasas_school