━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ 📝 💬 جلسه: یازدهم 🗓 تاریخ:۹۹/9/16 🔶 موضوع: حقیقت دنیا ━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼حکمت:9وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ، أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ، سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِه. زمانیکه دنیا به کسی رو کند، خوبیهای دیگران را به او عاریه می دهد. اگر دنیا پشت کند،خوبیهایش را از او می گیرد. 👈نکته مهم: طبیعت دنیا اینست که گاهی به کسی رو می کند و گاهی به کسی پشت می کند. اعارته:عاریه می دهد محاسن:ج حسن:خوبیها نمی فرماید همه خوبیها به او رو می کند بلکه می فرماید عاریه می دهد. اگر گاهی دنیا اقبال و ادبار دارد، طبیعت دنیاست نه اینکه به معنای ان باشد که راه را اشتباه رفته ایم. 🌼حکمت64: وَ قَالَ (علیه السلام): أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ، وَ هُمْ نِيَامٌ. اهل دنیا مثل کاروان (سوارانی) هستند که حرکت داده می شوند ولی همه اینها خوابند. نیام:جمع نوم اهل دنیا به کاروان تشبیه شده اند یعنی فکر می کند که هستند درصورتیکه دارند او را میبرند. اگر می برندش چرا متوجه نمی شود: چون خواب است. 🌼حکمت131 وَ قَالَ (علیه السلام) -وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا يَذُمُّ الدُّنْيَا-: أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا [الْمُنْخَدِعُ] الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِيلِهَا، أَ [تَفْتَتِنُ] تَغْتَرُّ [بِهَا] بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا؟ أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ؟ مَتَى اسْتَهْوَتْكَ أَمْ مَتَى غَرَّتْكَ؟ أَ بِمَصَارِعِ آبَائِكَ مِنَ الْبِلَى أَمْ بِمَضَاجِعِ أُمَّهَاتِكَ تَحْتَ الثَّرَى؟ كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ وَ كَمْ مَرَّضْتَ بِيَدَيْكَ؟ تَبْتَغِي لَهُمُ الشِّفَاءَ وَ تَسْتَوْصِفُ لَهُمُ الْأَطِبَّاءَ غَدَاةَ، لَا يُغْنِي عَنْهُمْ دَوَاؤُكَ وَ لَا يُجْدِي عَلَيْهِمْ بُكَاؤُكَ، لَمْ يَنْفَعْ أَحَدَهُمْ إِشْفَاقُكَ وَ لَمْ تُسْعَفْ فِيهِ بِطَلِبَتِكَ امام علیه السلام شنيد مردى در محضرش نكوهش دنيا مى‌كند (در حالى كه از غافلان بود) به او فرمود : اى كسى كه نكوهش دنيا مى‌كنى تو خودت تن به غرور دنيا داده‌اى و به باطل‌هاى آن فريفته شده‌اى (عيب از توست نه از دنيا) تو خود فريفته دنيا شده‌اى سپس دنيا را مذمت مى‌كنى (و گناه را به گردن آن مى‌افكنى؟) تو ادعا مى‌كنى كه دنيا بر تو جرمى روا داشته يا دنيا چنين ادعايى بر تو دارد؟ چه زمانى دنيا تو را به خود مشغول ساخت، يا كى تو را فريب داد؟ آيا به محلى كه پدرانت به خاك افتادند و پوسيدند تو را فريب داده؟ يا به خوابگاه مادرانت در زير خاك؟ چه‌قدر با دست خود به بيماران پرداختى و چه‌قدر آنها را پرستارى كردى؟ درخواست شفا براى آنها مى‌كردى و از طبيبان، راه درمان آنها را مى‌خواستى، در آن روزهايى كه داروىِ تو به حال آنها سودى نداشت و گريه تو فايده‌اى نمى‌بخشيد، و دلسوزى آميخته با ترس تو براى هيچ يك از آنها سودى نداشت و كوشش‌ها و كمك‌هايت براى آنها نتيجه‌اى نمى‌داد. 🌼حکمت:251وَ قَالَ (علیه السلام): مَرَارَه الدُّنْيَا، حَلَاوَهُ الْآخِرَةِ؛ وَ حَلَاوَه الدُّنْيَا، مَرَارَهُ الْآخِرَه. تلخكامى دنيا، شيرين كامى آخرت است و شيرين كامى دنيا، تلخكامى آخرت. تلخکامی دنیا به شرط اینکه ایمان داشته باشیم و عمل صالح انجام دهیم و صبور باشیم ، در اخرت فاید خواهد داشت و گرنه صرف تلخی دنیا ،اخرت خوشی نخواهد بود و اینگونه نیست که هر خوشی حلالی در دنیا موجب عقاب در اخرت گردد. 📚تکلیف:معنای عاریه را در حکمت9 بنویسید. ادامه سخن امام علی السلام « الناس نیام ...»را بنویسید. منظور امام (علیه السلام)از موعظه دنیا در حکمت131چیست؟ باتوجه به حکمت133مردم به چند دسته تقسیم می شوند؟ منظور از از جهل، غبن و عجز در حکمت384 چیست؟ 🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃 🆔 @quranlive