✨ شرح فراز بیست و سوم دعای بعد از زیارت
#آل_یاسین
❇️ «[اللَّـهُمَّ صَلِّی عَلی مُحَمَّد]...و النّاطِقِ بِالْحِكْمَةِ وَ الصِّدْقِ»؛
[خدايا درود فرست بر محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم)]...و گوياي به حكمت و راستي.
⚜ این فراز از ترکیب سه عبارت تشکیل شده است.
👈🏻 ناطق:
نطق و منطق بمعنى سخن گفتن است. در قاموس گويد: «نطق ينطق نطقا و منطقا و نطوقا» يعنى تكلّم كرد با صوت و حروفي كه معانى با آنها فهميده مي شود.
📕 قاموس، ج۸، ص۷۹.
👈🏻 حکمت:
حكمت يك حالت و خصيصه درك و تشخيص است كه شخص بوسيله آن ميتواند حق و واقعيّت را درك كند و مانع از فساد شود و كار را متقن و محكم انجام دهد.
📘 قاموس، ج۳، ص۱۶۳.
👈🏻 صدق:
راست گفتن. و مقابل دروغ.
«صدق صدقا: خلاف كذب، فهو صادق، و صدوق مبالغة».
📔 التحقیق، ج۶، ص۲۱۳.
✳️ حکمت در روایات
⚜ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
«إنّ الحِکمَةَ المَعرِفَةُ و التَّفَقّهُ فی الدِّینِ»؛
همانا حکمت همان معرفت و تفقه در دین است.
📗 تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۲۸۷.
⚜ امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:
«الحِكمه رَوضَةُ العُقَلاءِ، و نُزْهَةُ النُّبَلاء»؛
حكمت، گلزار خردمندان و گردشگاه فرزانگان است.
📙 غرر الحكم، ج۱، ص۹۱.
✳️ حکمت راه تعقل است. و هر گاه حکمت در کلام متکلم قرار گیرد موجب بازدارندگی حدود و محارم الهی، می باشد و باعث پیدا شدن مسیر حق می شود.
⚜ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند:
«الحِکمَةُ شَجَرةٌ تَنْبُتُ فی القَلبِ، و تُثْمِرُ على اللِّسان»؛
حکمت درختی است که در قلب ریشه می دهد و ثمره آن بر زبان جاری می شود.
📘 غرر الحكم، ج۱، ص۱۱۰.
👈🏻 وجود مبارک اهل بیت (علیهم السلام) که خود حکمت تام خداوند می باشند از قلب مبارک شان بر زبان، لسان الهی شان جاری می شود و نطق حکمت و بیان حکمت موجب هدایت شنونده می شود.
👈🏻 طبق تعاریف حکمت خود کلامی است که دروغ و بطلان در آن راه ندارد. حال آمدن صدق پس از آن از لحاظ ظاهری تاکید و تعریفی برای گفتار راست می باشد.
✳️ صدق در روایات
⚜ حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) می فرمایند:
«علَيكُم بِالصِّدقِ فَاِنَّهُ مَعَ البِرِّ وَ هُما فِى الجَنَّةِ وَ ايّاكُم وَ الكِذبِ فَاِنَّهُ مَعَ الفُجورِ وَ هُما فِى النّارِ»؛
شما را سفارش مى كنم به صدق و راستی، كه صدق با نيكوكارى همراه است و هر دو در بهشت اند و از دروغ بپرهيزيد كه دروغ همراه با بدكارى است و هر دو در جهنم اند.
📕 المجازات النبویة، ج۱، ص۱۰۲
ادامه👇👇
@qurantehran