وَ جَزَاهُم بِمَا صبرُوا جَنَّةً وَ حَرِيراً(12) مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلى الأَرَائكِلا يَرَوْنَ فِيهَا شمْساً وَ لا زَمْهَرِيراً(13) 12 -خداوند در برابر شكيبائى آنان ، بهشت و لباسهاى حرير بهشتى را به آنها پاداش مى‏دهد. 13 -اين در حالى است كه بر تختهاى زيبا تكيه كرده‏اند ، نه آفتاب را در آنجا مى‏بينند ، نه سرما را. نگاشت (17) 🔰تفسير : پاداشهاى عظيم بهشتى! ▫️بعد از اشاره اجمالى در آيات گذشته به نجات ابرار و نيكان از عذابهاى دردناك روز قيامت ، و رسيدن آنها به لقاى محبوب ، و غرق سرور و شادمانى شدن ، در آيات مورد بحث به شرح اين نعمتهاى بهشتى پرداخته ، حداقل پانزده نعمت را در طى اين آيات بر مى‏شمرد : نخست از مسكن و لباس اين بهشتيان سخن مى‏گويد ، و مى‏فرمايد : خداوند در برابر صبر و شكيبائى آنها بهشت و لباسها و فرشهائى از حرير را به آنها پاداش مى‏دهد ( و جزاهم بما صبروا جنة و حريرا ) . ▫️آرى در برابر آن همه استقامت و ايثار كه نمونه آن وفاء به نذر ، و روزه داشتن ، و بخشيدن طعام مورد نياز خود هنگام افطار به مسكين و يتيم و اسير است ، خداوند آنها را در باغهاى مخصوصى از بهشت جاى مى‏دهد ، و بهترين لباسها را بر آنها مى‏پوشاند. نه تنها در اين آيه كه در آيات ديگر قرآن نيز به اين حقيقت تصريح شده كه پاداشهاى قيامت در مقابل صبر و شكيبائى انسان است ( صبر در طريق اطاعت ، صبر در برابر معصيت ، و صبر و استقامت در برابر مشكلات و مصائب ) . ▫️در آيه 24 سوره رعد مى‏خوانيم فرشتگان به بهشتيان چنين خوشامد مى‏گويند : سلام عليكم بما صبرتم : درود بر شما به خاطر صبر و استقامتى كه داشتيد. ▫️و در آيه 111 مؤمنون آمده است : انى جزيتهم اليوم بما صبروا انهم هم الفائزون : من امروز آنها را به خاطر صبر و استقامتشان پاداش دادم ، آنها پيروز و رستگارند. 🌱🌱🌱 🔹سپس مى‏افزايد : اين در حالى است كه آنها بر تختهاى زيبا تكيه كرده ، نه گرمى آفتاب را مى‏بينند ، و نه سردى هوا را ( متكئين فيها على الارائك لا يرون فيها شمسا و لا زمهريرا : ذكر اين حالت ( تكيه كردن بر تختها ) اشاره به آرامش و راحتى كامل آنها است ، چرا كه انسان معمولا در حالت آرامش در چنين حالتى به سر مى‏برد ، و ذيل آيه نيز اشاره به اعتدال كامل هواى بهشت است. نه اينكه خورشيد و ماه در آنجا وجود نداشته باشد ، بلكه تابش ناراحت كننده خورشيد وجود ندارد ، با وجود سايه‏هاى درختان بهشتى. ▪️زمهرير از ماده زمهر به معنى شدت سرما ، يا شدت غضب ، يا سرخ شدن چشم بر اثر خشم ، مى‏باشد ، و در اينجا منظور همان معنى اول است . ▪️در حديثى آمده است كه در جهنم نقطه‏اى وجود دارد كه از شدت سرما اعضاى بدن از هم متلاشى مى‏شود. ▪️ارائك جمع اريكه در اصل به تختهائى مى‏گويند كه در حجله عروس مى‏نهند و منظور در اينجا تختهاى زيبا و فاخر است. 🔹آلوسى مفسر معروف اهل سنت در روح المعانى در حديثى از ابن عباس چنين نقل مى‏كند : بينا اهل الجنة فى الجنة اذا راوا ضوءا كضوء الشمس ، و قد اشرقت الجنان به فيقول اهل الجنة يا رضوان ما هذا ؟ و قد قال ربنا لا يرون فيها شمسا و لا زمهريرا ، فيقول لهم رضوان ليس هذا بشمس ، و لا قمر ، و لكن على (عليه‏السلام‏) و فاطمة (عليهاالسلام‏) ضحكا ، و اشرقت الجنان من نور ثغريهما ! : هنگامى كه بهشتيان در بهشت هستند ناگهان نورى همچون نور آفتاب مشاهده مى‏كنند كه صحنه بهشت را روشن ساخته ، بهشتيان به رضوان ( فرشته مامور بهشت ) مى‏گويند : اين نور چيست با اينكه پروردگار ما فرموده در بهشت نه آفتاب را مى‏بينند و نه سرما را ؟ ! او در پاسخ مى‏گويد : اين نور خورشيد و ماه نيست ، ولى على(عليه‏السلام‏) و فاطمه س خندان شده‏اند و بهشت از نور دندانشان روشن گشته است!. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom