#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
وَ دَانِيَةً عَلَيهِمْ ظِلَلُهَا وَ ذُلِّلَت قُطوفُهَا تَذْلِيلاً(14) وَ يُطاف عَلَيهِم بِئَانِيَةٍ مِّن فِضةٍ وَ أَكْوَابٍ كانَت قَوَارِيرَا(15) قَوَارِيرَا مِن فِضةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيراً(16)
14 -و در حالى است كه سايههاى آن ( درختان بهشتى ) بر آنها فرو افتاده ، و چيدن ميوههايش بسيار آسان است .
15 -و در گرداگرد آنها ظرفهائى از نقره ، و قدحهائى بلورين مىگردانند ( مملو از بهترين غذاها و نوشيدنىها)
16 -ظرفهاى بلورينى از نقره ! كه آنها را به اندازه لازم آماده كردهاند.
🔅🔅🔅
نگاشت (18)
🔹آيه بعد در ادامه اين نعمتها مىافزايد : اين در حالى است كه سايههاى درختان بهشتى بر آنها فرو افتاده ، و چيدن ميوههايش براى آنها بسيار سهل و آسان است : ( و دانية عليهم ظلالها و ذللت قطوفها تذليلا.
▫️نه مشكلى وجود دارد ، نه خارى در دست مىرود ، و نه احتياج به تلاش و حركتى براى چيدن ميوهها است ! بار ديگر ياد آورى اين نكته را ضرورى مىدانيم كه اصول حاكم بر زندگى انسان در آن جهان با اين جهان بسيار متفاوت است ، و آنچه در باره نعمتهاى بهشتى در اين آيات و آيات ديگر قرآن آمده ، تنها اشاراتى است پر معنى به آن مواهب عظيم ، و گرنه طبق تصريح بعضى از روايات در آنجا نعمتهائى است كه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و بر انديشه هيچ كسى نگذشته است .
▫️ابن عباس سخنى دارد كه در ذيل بعضى از آيات همين سوره بيان كرده است : مىگويد : آنچه را خداوند در قرآن از نعمتهاى بهشتى نام برده مثل و مانندى در دنيا ندارد ، ولى خداوند آن را با نامى كه براى ما شناخته شده است نام مىبرد ، مثلا از شراب طهورى نام مىبرد كه با زنجبيلممزوج است اين ماده معطرى بود كه عرب به آن علاقه داشت.
🌱🌱🌱
🔹در آيه بعد به توضيح قسمتى از چگونگى پذيرائى از اين ميهمانان بهشتى خدا وسائل پذيرائى آنها ، و پذيرائى كنندگان مىپردازد و مىفرمايد : در گرداگرد آنها ظرفهائى از نقره و قدحهائى بلورين مىگردانند ( و يطاف عليهم بانية من فضة و اكواب كانت قواريرا).
▫️ظرفهاى بلورينى از نقره ! كه آن را به اندازه لازم آماده كردهاند ( قوارير من فضة قدرها تقديرا).
▫️در اين ظرفها انواع غذاهاى بهشتى ، و در آن قدحهاى بلورين انواع نوشيدنيهاى لذت بخش و نشاط آفرين ، به مقدارى كه مىخواهند و علاقه دارند موجود است ، و خدمتكاران بهشتى پيوسته گرد آنها دور مىزنند و به آنها عرضه مىكنند .
▪️آنية جمع اناء به معنى هرگونه ظرف است ، و اكواب جمع كوب ( بر وزن خوب ) به معنى ظرف آب است كه دسته نداشته باشد كه گاه از آن تعبير به قدح مىشود.
▪️قوارير جمع قاروره به معنى ظرف بلورين و شيشهاى است.
▫️عجب اينكه مىفرمايد : ظرفهاى بلورين بهشتى از نقره ساخته شده ! در حالى كه در عالم دنيا چنين ظرفى مطلقا وجود ندارد ، و ظرفهاى بلورين را از سنگهاى مخصوصى كه ذوب مىكنند مىسازند ، ولى همان خدائى كه اين امكان را در سنگ تيره آفريد كه قابل تبديل به شيشه و بلور باشد ، مىتواند در فلزى همچون نقره نيز بيافريند .
▫️و به هر حال از اين تعبير استفاده مىشود كه ظرفها و جامهاى بهشتى هم صفا و شفافيت بلور را دارد ، و هم درخشندگى و زيبائى نقره را ، و نوشابههائى كه در آن است كاملا نمايان است.
▫️قابل توجه اينكه : در حديثى از امام صادق (عليهالسلام) آمده است كه ينفذ البصر فى فضة الجنة كما ينفذ فى الزجاج ! : نور چشم انسان در نقره بهشتى نفوذ مىكند ، آنچنانكه در شيشه و بلور دنيا نفوذ دارد.
▫️اين را نيز مىدانيم در عصر ما دانشمندان به اشعههائى پى بردهاند ( مانند اشعه ايكس ) كه از اجسام تيره نيز عبور مىكند و درون آن را مانند بلور نشان مىدهد.
▫️ابن عباس مىگويد : همه نعمتهاى بهشتى شبيه و مانندى در دنيا دارد جز ظرفهاى بلورين كه از نقره است كه در دنيا شبيه و مانندى براى آن نيست.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom