استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دوازدهم:قرائت حفص ⏪حجّيت قرائات سبع ⏪ما بر اين باوريم: قرآنى كه از جانب خداوند بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده‌است، بيش از يكى نبوده و نيست و آن همين قرآنى است كه مردم از آن پاسدارى مى‌كنند. قرائت صحيح همان است كه مردم از پيامبر صلى الله عليه و آله گرفته‌اند و آن، قرائت موروثى بوده، هيچ گونه ارتباطى با قرائت قرّاء - كه مولود اجتهادات شخصى آنان است - ندارد و نمى‌تواند داشته‌باشد؛ زيرا قرآن موروثى، جدا از قرآن اجتهادى است. 🔹بزرگانى مانند امام بدرالدين زركشى و استاد خويى فرموده‌اند: «قرآن و قرائات دو حقيقتند: آن وحى الهى است كه بر پيامبر اكرم فرود آمده و اين اختلاف قرّاء بر سر شناخت آن وحى است كه بيشتر مبنى بر اجتهادات شخصى آنان است»؛ لذا حديث «إقرأوا كما يقرأ الناس» ناظر به همان حقيقتى است كه در دست مردم جريان دارد و آن‌را از پيامبر صلى الله عليه و آله به ارث برده‌اند. 🔸بنابراين آنچه حجّيت شرعى دارد، قرائتى است كه جنبۀ همگانى و مردمى دارد و همواره ثابت و بدون اختلاف است. همۀ قرآنهاى مخطوط‍‌ در طول تاريخ و مطبوع در چند قرن اخير، در تمامى كشورهاى اسلامى يكنواخت بوده و هست و آن به دليل همان قرائت حفص است. ▫️امام‌خمينى قدس سره فرموده‌اند: «احوط‍‌ آن است كه از آنچه در ثبت و ضبط‍‌ قرآن كنونى در دست مسلمانان وجود دارد تخلّف نشود» . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom