👈ادامه مبحث قرآن شناسی (7)👇
📚📚📚
دلالت آيهها بر اين كه قرآن تدبر را كه خاصيت تفهم را دارد مىپذيرد و همچنين تدبر اختلافات آيات را كه در نظر سطحى و ابتدايى پيش مىآيد حل مىكند روشن است و بديهى است كه اگر آيات در معانى خودشان ظهورى نداشتند تأمل و تدبر در آنها و هم چنين حل اختلافات صورى آنها به واسطه تأمل و تدبر معنا نداشت.
✅و اما اين كه راجع به نفى حجيت ظواهر قرآن دليلى از خارج نيست، زيرا چنين دليلى وجود ندارد.
جز اين كه برخى گفتهاند در تفهيم مرادات قرآن به بيان تنها پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله يا به بيان آن حضرت و بيان اهلبيت گرامش بايد رجوع كرد. ولى اين سخن قابل قبول نيست، زيرا حجيت بيان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و امامان اهلبيت عليهم السلام را تازه از قرآن بايد استخراج كرد و بنابر اين چگونه متصور است كه حجيت دلالت قرآن به بيان ايشان متوقف باشد بلكه در اثبات اصل رسالت و امامت بايد به دامن قرآن كه سند نبوت است چنگ زد.
✅و البته آنچه گفته شد منافات ندارد با اين كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهلبيت عليهم السلام عهدهدار بيان جزئيات قوانين و تفاصيل احكام شريعت- كه از ظواهر قرآن مجيد به دست نمىآيد- بودهاند.
👌و هم چنين سمت معلمى معارف كتاب را داشتهاند چنان كه از آيات ذيل در مىآيد:
✅{«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ» «نحل، آيه 44 »
و فرو فرستاديم به تو ذكر- قرآن- را براى اين كه آنچه را به مردم نازل شده برايشان بيان و روشن كنى.
✅{«وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» «حشر، آيه 7 »
آنچه را پيغمبر براى شما آورد يعنى امر كرد بگيريد و بپذيريد و آنچه از آن نهى كرد خوددارى كنيد.
✅{«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ» «نساء، آيه 64 »
ما هيچ پيغمبرى را نفرستاديم مگر براى اين كه به اذن خدا اطاعتش كنند.
✅{«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» «جمعه آیه 2»
خداست آن كه در ميان جماعت امى از خودشان پيامبرى برانگيخت كه آيات خدا را بر ايشان تلاوت مىكند و آنان را تزكيه مىنمايد، و بر ايشان كتاب و حكمت را تعليم مىدهد.
✳️به موجب اين آيات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مبين جزئيات و تفاصيل شريعت و معلمالهى قرآن مجيد مىباشد و به موجب حديث متواتر ثقلين پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله ائمه اهلبيت عليهم السلام را در سمتهاى نامبرده جانشينان خود قرار داده است و اين مطلب منافات ندارد با اينكه ديگران نيز با اعمال سليقهاى كه از معلمين حقيقى ياد گرفتهاند مراد قرآن مجيد را از ظواهر آياتش بفهمند.
🌹🍀🌹🌿🌹
#کانال -قرآنی -رحیق -مختوم
برای علاقه مندان به شناخت قرآن
#تفسیر
#علوم قرآنی
#پیام ها و نکات آیات
#لطایف و اشارات قرآنی
#مفسران امروز و دیروز
#تفسیر صوتی و متنی
🌷🌷🌷🌷🌷
🆔
http://eitaa.com/joinchat/2952462340C122a5e4f44