📌برشی از کتاب
#سروش_هدایت(76)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#بزرگداشت_سرداران_و_هزاران_شهيد_مازندران
🔅🔅🔅
✳ولی الله المطلق
▪ چون حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و اهل بيت وحي همتاي قرآن كريمند؛ «إنّى تاركٌ فيكم الثّقلين كِتابَ الله و عترتى...»، تمسّك و اعتصام به هر دو لازم، و ترك هر كدام به مثابه ترك هر دو است. لذا، استماع كلام معصوم و اِنصات منصفانه و ناصحانه در پيشگاه آن، عامل سعادت خواهد بود. شاهدان واصل، هماره رهنمود اهل بيت عصمت (عليهمالسلام) را در كنار هدايت قرآن مجيد پذيرا بودند.
🔹 آن جا كه حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «جاهدوا أهوائكم تَملِكوا أنفسكم»[ نهج الفصاحة، ج 1، ص 219.] و «المُجاهدُ مَنْ جاهدَ نفسَه فى طاعة الله»[ نهج الفصاحة، ج 1، ص 219.]؛ به تزكيه روح و تضحيه نفس، مبادرت كردند و پيروزمندانه چنين سروده اند:
عشق ديوانه است ما ديوانه ديوانه ايم
نفس امّاره است ما امّاره امّاره ايم
🔹 آن جا كه رسول گرامي فرمود: «الجَنّة تحتَ ظِلال السُّيوف»[ همان، ص220.]، عرصه را بر اهرمن مهاجم تنگ كردند و با تبلور خويش او را متواري ساختند.
🔹 آن جا كه پيامبر عظيم الش
أن اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «مَنْ قُتل دونَ دينهِ فهو شهيدٌ»[ همان، ص519.]، آمرانه به مرگ فرمان دادند: «اي مرگ اگر نمردهاي دريابم» و مترنّمانه سرودند:
گر زهر چيزي بِلَنگي دور شو
راه دور و سنگلاخ و لنگ لنگ
مرگ اگر مرد است، آيد پيش من
تا كشم خوش در كنارش تنگ تنگ
من از او جاني بَرَم بيرنگ و بو
او زمن دَلْقي ستاند رنگ رنگ
جور و ظلم دوست را بر جان بنه
ور نخواهي پس صلاي جنگ جنگ
[كليات شمس تبريزي، ص 498، غزل 1327. ]
▪ چون اميرالمؤمنين، علي بن ابي طالب (عليهالسلام) باب مدينه علم و حكمت است، لذا اِصغاي سخن آن حضرت عبادت خواهد بود.
🔹 آن جا كه علي بن ابي طالب (عليهالسلام) فرمود: «و إنّما أنتم إخوانٌ علي دين الله، ما فَرَّق بينكم إلاّ خُبثُ السَّرائر و سوء الضَّمائر»[ نهج البلاغة، خطبهي 113.]، پيمان برادري مستحكمتر كردند و با تطهير دل از لَوْث عصيان و رَوْثِ حبِّ جاه و فَرْثِ خود خواهي از «دار الغرور»، هجرت و به «دار القرار» باريافتند.
🔹 آن جا كه آن حضرت (عليهالسلام) فرمود: «إنّ أكرم المَوتِ الْقتل، و الّذى نفس ابنِ أبى طالب بيَدِه، لألف ضربةٍ بالسَّيف أهونُ علىَّ مِن ميتةٍ علي الفراش فى غير طاعة الله»[ همان، خطبهي 123.]، جهان طبيعت را زير پا و فرا طبيعت را قبله ساختند و زمزمه كنان چنين گفتند:
عالَم ويرانه به جغدان حلال
باد دو صد شنبه از آنِ جُهُود
دلهاي شفاف و حديث العهدِ فطريِ آنان، چنان مشتاق لقاي الاهي بود كه با تمام وجود چنين ميسرودند:
اندر جمال يوسف گر دستها بريدند
دستي به جان ما بَر بنگر چه ها بريديم
🔹 آن جا كه وليّ الله مطلق، حضرت علي بن ابي طالب (عليهالسلام) فرمود: «لا تَذوقُوا النَّوم إلاّ غراراً أو مَضمضة»[ همان، نامهي 11.]، شبها را چون روزْ بيدار و مراسم سحر را در سنگر انجام داده، هيچگونه هراس از ابرقدرتِ عصر به خود راه نميدادند و از اِرعاب بيگانه مهاجم، خائف نبودند و چنين نجوا داشتند:
كي سرد شود عشق ز آواز ملامت
هرگز نَرَمَد شير ز فرياد زنانه
ادامه دارد....
@rahighemakhtoom