#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ «مکتب سلیمانی؛ طرح واره یک نظم نوین هویت ساز و تمدن پرداز 💠 بخش اول. منظومه فکری منسجم الف) ابت
💠 بخش دوم. وجوه سه گانه مکتب سلیمانی با توجه به ابتناء بر نظریه فطرت، معنا ارائه شده از مکتب و روابط چهار سویه مذکور، می‌توان گفت که؛ مکتب شهید سلیمانی، حداقل در سه وجه زیر دارای استحکام درونی و اعتبار بیرونی می‌باشد: ✳️ الف) وجه بینشی: از انسان صالح تا جامعه اصلح منظور از بینش؛ بصیرت، آگاهی، دانش، شعور و شناخت است که در آینه اندیشه و عقل انسان قابل ادراک است. بنابراین وجه بینشی صاحب مکتب، مرآت تدبیر منطقی، گفتمان متعالی، کرامت انساني و نفوذ معنوی او است. ویژگی‌هایی فاخر که به صورت عینی و فراگیر در شهید سلیمانی دیده می‌شود. دو جمله از مصادیق ژرف اندیشی و آگاهی نافذ شهید سلیمانی، که نمایشگر اوج عقلانیت شهودی اوست، عبارت است از: 🚩 "عزیزان مشتاق: تا کسی شهید نبود شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن؛ شهید بودن است." 🚩 "برادران و خواهران جامعه‌ای صالح می‌شود که افراد صالح در آن حاکم شوند. افراد منزه جامعه را منظم می‌کنند." 🔸این دو روایت کلامی، اوج درایت بینشی و فهم توحیدی این شهید است که او را در ذیل تدابیر تربیتی امامین انقلاب به سطح یک انسان صالح و مصلح اجتماعی ارتقاء داد. در حقیقت اقدام تربیتی که تنه به ماموریت انبیاء می‌زند چرا که "تربیت انسان صالح" و "ایجاد جامعه اصلح"، فتح الفتوح رسالت انبیاء و ولایت اولیاء الهی است. 🔻با این وجود برخی از مؤلفه‌های وجه بینشی مبتنی بر توحید گرایی در مکتب شهید سلیمانی عبارت‌اند از: 🔅۱- دانش نامه اندیشه: مکتب از جنس تامل و تدبر هوشمندانه است به همین سبب مکاتب برای اندیشه‌ورزان و اندیشمندان جذابیت معنایی و اصالت مبنایی دارد‌، بگونه‌ای که از آنها برای تحلیل و تبین پدیده‌های انسانی - اجتماعی بهره می‌برند. بنابراین گستره مفهومی مکتب سلیمانی همه عرصه‌های دانشی را مخاطب قرار داده و مبدا تحقیق اهل علم و مقصد تدبیر اهل دانش می‌شود. 🔅۲- مانیفست ایدئولوژیک: یکی از ویژگی‌های مکتب؛ قرار گرفتن ریشه‌های گفتمانی و مؤلفه‌های ادبی بر بنیان‌های ایدئولوژیکی (مسلک معین و ریشه‌دار) است که دارای پیام معنادار و جذاب و محتوای غنی بر آمده از متون و سنت دانشی و خرد انسانی باشند. جملات به ظاهر ساده شهید سلیمانی حاوی مجموعه‌ای از مضامین عمیق و قضایای دقیق است که ریشه در بنیان‌های ایدئولوژیکی و نظریه‌های بنیادین بر آمده از جهان‌بینی توحیدی دارد. 🔅۳- شناسنامه فطرت: مکتب محصول آمیزش اندیشه فاضل و فرهنگ فاخر، در آینه فطرت است. به همین دلیل دایره مخاطب آن مرزهای جامعه مومنین را در می‌نوردد و با معناسازی جذاب، نقش طراوت و فضیلت بر پرده فطرت انسان می‌نگارد. بنابراین مکتب سلیمانی مرزهای واقعی و یا ساختگی شخصیت، جریان، گروه و جامعه را پشت سر نهاده و با حقیقت وجودی انسان ارتباط حقیقی و منطقی برقرار نموده و وجدان او را با خود همنوا می‌کند. 🔅۴- انسجام نامه اجتماعی: وجود عناصر مستحکم، استوار و پایدار در شخصیت محوری به عنوان هسته اصلی شکل دهنده مکتب، منجر به انسجام در زیرساخت‌های اجتماعی می‌شود. افراد، نظام ارتباطی، فرآیندها و ساختارها مهمترین عناصر تاثیرپذیر از مکتب هستند. در چنین وضعیتی است که پایداری، مقاومت و استحکام شخصیت سلیمانی باعث تشابه و همرنگی آحاد جامعه شده و از مکتب و صاحب آن چهره ایرانی - اسلامی در سطح ملی و امتی می‌سازد. 🔅۵- گنج نامه انسانی: قابلیت فطری و ماهیت اندیشه‌ای مکتب از یک سو و تکیه آن بر هنجارها مقبول و ارزش‌های مشروع فرهنگی از سوی دیگر، باعث می‌شود که مکتب خیلی سریع مرزهای جغرافیایی را بشکند و عقول اهل معرفت و قلوب اهل مودت را به تسخیر خود درآورد. بنابراین مکتب پرمایه سلیمانی؛ در ذات خود امری فرامرزی و در خمیرمایه آفرینش ریشه دارد و خیلی زود در اعماق جان، وجدان، فکر و فطرت انسان‌های آزاده و حق طلب رسوخ نموده و آنان را متحول و همراه خود می‌کند. 🔅۶- استراتژیست افق نگر: وقتی از راهبرد سخن به میان آید یعنی نگرش جامع و مانع به پدیده‌های محیطی و محاطی که از گذشته آغاز شده و در حال به کمال می‌رسد و از چهره مبهم آینده پرده‌برداری می‌کند. حاج قاسم هم در علم شناخت صحنه‌های عملیاتی، کمیاب بود و هم در دانش شناخت عرصه‌های راهبردی نایاب بود. بر همین اساس نگرش راهبردی و ترکیب آن با عمل تاکتیکی، حاج قاسم را در صحنه میدانی به مرد عمل و در عرصه جهانی به کنشگری افق نگر و قابل احترام تبدیل نمود. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar افق‌نگر