"درباره ی ماده (ی اولی یعنی هیولی) بیشتر بدانیم"
- بحث حرکت با بحث ماده و صورت در واقع عکس الحمل است.
- ماده اعتبار عقلی است، صورت اعتبار عقلی است، ماهیت اعتبار عقلی است، واقع نفس الامری دارد نه اینکه قراردادی است. (عقل کاشف از واقع است.)
- ماده قدیم زمانی (نه قدیم ذاتی) است.
- ماده قوة الاشیاء جمیعا است ، واحد است، اول و آخر عالم یک ماده است.
- ماده از عالم خلق نیست .
و...
منبع: ج ۱۲۶ بدایه الحکمه استاد رحیقی (از شاگردان آیت الله جوادی آملی)
#معرفی_استاد #فلسفه