نمونه یک «پاراگراف پشتیبان»: دلیل دیگری که ضرورت فراگیری سواد رسانه را به ما یادآور می‌شود، تأثیر گسترده و عمیق رسانه بر ناخودآگاه مخاطبان است. حدود ۹۰درصد شخصیت انسان، ناخودآگاه اوست و روانشناسان معتقدند که ناخودآگاه انسان در شکل‌گیری شخصیت وی تأثیر فراوانی دارد. رسانه‌ها دقیقاً بر ناخودآگاه انسان اثر می‌گذارند. بگذارید با یک مثال مطلب را روشن‌تر کنم. زمانی پس از جنگ جهانی دوم، یک دختر لهستانی ۱۹ ساله در کما شعر آلمانی می‌خواند؛ در حالی‌که نه آموزش زبان آلمانی دیده بود و نه به آلمان سفر کرده بود. در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که در جریان جنگ جهانی دوم، سربازان آلمانی بالای سر گهواره او شعر پیروزی به زبان آلمانی خوانده‌اند. به این ترتیب، سال‌ها بعد که این دختر لهستانی به کما رفته بود و ناخودآگاهش فعال شده بود، این شعر را زمزمه می‌کرد. رسانه‌ها هم به همین ترتیب بر ناخودآگاه ما اثر می‌گذارند و ممکن است زمینه‌ساز تصمیم‌های نامطلوب فراوانی بشوند. پس برای در امان ماندن از تأثیرات ناخودآگاه رسانه‌ها، لازم است سواد رسانه‌ای را فرا بگیریم. (آقای سعید رجب‌زاده، از فعالان فرهنگی کاشان، شرکت‌کننده در دورۀ یکم آموزش مقاله‌نویسی مقدماتی) 🆔 @ghalamestaan