تبلیغ چیست و چطور در ذهنماندگار میشود؟
بد نیست بدانید که تبلیغ یک راهکار برای ترویج و شناساندن کالا یا خدمات و تسریع در فروش آن است. مفهوم کلی تبلیغ «پیامرسانی» و سه وجه اصلی آن پیام گیرنده، پیامدهنده و محتوای پیام هستند و هر تبلیغی بر مبنای این سه عنصر شکل میگیرد. محتوای پیام در واقع مجموعهای از مفاهیم، روشها و ابزاری است که برای شناساندن ویژگیها و مزایای کالا و خدمات مد نظر به کار گرفته میشود. البته پیامرسانی به تنهایی کافی نیست و باید بتوان با تاثیر گذاشتن بر احساسات و عمل مخاطب او را به استفاده از محصول یا خدمات تبلیغ شده متقاعد کرد. خلاقیت عامل مهمی در تبلیغات است که به دیده شدن و جذب مشتری کمک میکند. بها دادن به ایدههای نو و سرمایهگذاری در تبلیغات موجب توسعه اشتغال و رونق اقتصاد کشور میشود. یک تبلیغ خوب تنها یک کار بصری و گرافیکی نیست بلکه از ایدههای روان شناسی، ارتباطات، آمار و علوم اقتصادی نیز بهره میبرد. بنابراین یک «پیامدهنده» خوش فکر و خلاق با بهره جستن از علوم یاد شده طوری پیام را طراحی میکند که برای مخاطبش جذاب، قابلتامل و تاثیرگذار باشد تا بتواند در ذهن او ماندگار شود. جدید و خلاق بودن هم صرفا در حوزه بصری و گرافیکی شکل نمیگیرد بلکه نگاهی نو باید در تمام مراحل سنجش بازار و جامعه هدف و اجرای تبلیغ، جریان داشته باشد. در شرایطی که خلاقیت تبلیغات تلویزیونی در نهایت به اسپانسری برنامههای آشپزی توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی و«هلوشو بدم لیموشو بدم» منجر شده است، سراغ چند تبلیغ خلاق که در دور و اطرافمان انجام شده رفتیم و آنها را بررسی کردیم.