سوژه داغ وزیر نیرو
✍️سخنان وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگاران درباره مصرف گاز کولرهای گازی سوژه داغ رسانه های اجتماعی شده است. رضا اردکانیان گفت: در جهت مدیریت صحیح مصرف انرژی با تعویض یک میلیون کولر گازی می توان موجب صرفه جویی در مصرف ۲ میلیارد متر مکعب گاز شد.
✍توزیع این پیام در رسانه های اجتماعی واکنش کاربران را به شدت برانگیخت و عباراتی مانند سوتی وزیر، ناآگاه بودن از مصرف انرژی کولرگازی، بی اطلاع بودن از صنعت نیرو و موارد مشابه دیگری نثار ایشان کردند.
✍️بدون تردید رضا اردکانیان یکی از متخصصان دانشگاهی و صاحب نظران حرفه ای در صنعت آب و برق است. اما آنچه که از بررسی کلیپ سخنان وزیر بر می آید، این است که ایشان در بیان پیام خود از «ایجاز مخل» استفاده کرده و مقصود خود را چنان کوتاه بیان کرده که کمی مبهم شده است.
✍فرستنده پیام باید بداند مخاطبانش چه کسانی هستند. مخاطب خاص یا عام؟ کدگذاری و رمزگذاری پیام فرستنده با توجه به سطح دانش و سواد رسانه ای «جامعه مخاطب» انجام می شود. سخنان وزیر برای مخاطبان خاص و حرفه ای کاملا معقول، درست و از قضا طرح بسیار نوینی است.
✍️اما چرا این اظهار نظر به سوژه داغ رسانه های اجتماعی تبدیل شده است؟ پاسخ این سوال ما را به آنجا می برد که به اجزای فرایند ارتباط توجه نشده است. چند اصل در ارتباطات فردی، گروهی و جمعی باید رعایت شود. اول اینکه در فرایند ارتباطات باید به مختصات زمانی و مکانی و زبان ارتباطی جامعه مخاطب توجه کرد. بطور مثال اگر فرستنده پیام بداند مخاطبان او با زبان انگلیسی آشنا هستند می تواند به همین زبان پیام دهد. اما در جامعه ای که با زبان خاصی آشنا نباشند سطح همسانی و هماهنگی معانی پیام در دو سوی فرایند ارتباط دچار پارازیت و اختلال می شود.
✍️ در فرایند ارتباطات فرستنده پیام باید به «اصل دقت» یعنی سطح همسانی و هماهنگی میان معانی مورد نظر فرستنده و پیام دریافت و تفسیر شده در گیرندگان پیام توجه کند. زیرا رمزگشایی پیام بر اساس تجربیات قبلی و دانش گیرنده انجام می شود.
✍برای تضمین اصل دقت، اصل دیگری رخ می نماید و به آن «ایفای نقش فرستنده پیام» می گویند که فرستنده باید خودش را جای دریافت کننده پیام بگذارد و بررسی کند که آیا مخاطبان او چنین عباراتی را فهم می کنند.؟ پس از اطمینان از پاسخ سوال مبادرت به ارسال پیام کند.
✍️جملات تخصصی وزیر نیرو برای مخاطبان خاص و بویژه متخصصان صنعت نیرو کاملا قابل درک و پذیرفتنی است ولی در افکار عمومی نیاز به رمزگذاری دیگری داشته است که باید مسئولان روابط عمومی در بدو توزیع پیام و البته بهنگام در این باره دست به کار و توضیح مبسوط را به افکار عمومی می داده اند. تاخیر در این کار در فرایند ارتباط اختلال ایجاد کرده است.
✍حجت اله عباسی