هدایت شده از آرما مدیا
🔴« خلاقیت درسوژه یابی » 🔺شناخت نیازمخاطب ❓نیاز مخاطب اساس سوژه یابی خبری است چرا که رسانه با مخاطب موجودیت می‌یابد. ⭕️تعریف مخاطب: 💢مفهوم مخاطب از ابتدا نیز مبهم، گنگ و پیچیده بوده است برای مثال مخاطبان را بر حسب زمان، مکان (بعد جغرافیایی) یا مولفه‌های سن، جنس، درآمد، نوع و ماهیت رسانه تقسیم بندی کرده‌اند که همین تقسیم بندی برای نشان دادن ابهام موجود در این مفهوم کفایت می‌کند. 💢امروزه شناخت مخاطب همان مفهوم سنتی از مخاطب نیست. مخاطب امروزه کسی نیست که یک بخش خبری تلویزیون را ببیند و بشنود و یا یک روزنامه را بخواند و فردا نیز همین روند را تکرار کند. 🔺مخاطب امروز ویژگی‌های برآمده از رسانه‌های جدید را دارد. 💢بینندگان، شنوندگان و یا خوانندگان امروز دیگر مخاطبان رسانه نیستند بلکه کاربران رسانه به شمار می‌روند همین تغییر از مفهوم مخاطب رسانه به کاربر رسانه تغییر نوع فعالیت یک روزنامه نگار و فرد رسانه‌ای را معین می‌کند. 💢تا پیش از این، اطلاع رسانی در انحصار رسانه‌های جمعی گسترده بود هم اکنون وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلف، انحصاررسانه‌های جمعی بزرگ را از بین برده‌اند و روزنامه‌نگاری شهروندان به مدد اینترنت محقق شده است. 💢می‌توان گفت اینک عملکرد رسانه‌های جدید بر خصلت‌های ارتباطات به واسطه تکنولوژی‌های نوین ارتباطی تاکید دارد، و ویژگی‌هایی مثل دو سویگی، مبتنی بودن بر شبکه اینترنت، تعاملی بودن، فرا زمان بودن و شکستن محدودیت‌های مکانی، استوار است. 💢برای ایجاد خلاقیت در سوژه های خبری باید به پنج نیازاساسی مخاطب توجه شود : ۱_ محتوای غنی ومردم محور ۲_ محتوای کپسولی –کوتاه وکوچک ۳_ بهره مندی ازارزشهای خبری حرفه ای گری (غافلگیری-جذب حواس-ایجاد حساسیت و.....) ۴- تکنیهای اقناع مخاطب (تبلیغ –تلقین –غفلت زایی- اطلاع رسانی –آموزش و.....) ۵- وقالبهای خبری تعاملی ودوسویه باهدف ایجادارتباط با مخاطب، 🔺« خلاقیت درسوژه یابی » 💢اصلی‌ترین عامل بازدارنده خلاقیت درسوژهای خبری، عادات پیشین ذهن و مقاومت در برابر یافتن راه حل تازه است. 💢معمولا عوامل تولیدخبر اعم از گزارشگران، خبرنگاران ،دبیران وسردبیران وهمچنین مدیران اتاق خبر بنابرتجربه وتخصص فردی روشهایی برای انتخاب سوژه های خبری دارند. 💢البته درموضوع انتخاب سوژهای خبری طبیعتا هم تجربه و هم آموزش لازم است و نمی‌توان فقط یک نسخه واحد پیچید. امابنابراصول حرفه ای، روش‌ سوژه یابی خبری اینگونه است : ۱- تجربه شخصی: اطراف خود را ببیند چون مشکلات شما مشکلات مخاطب هم هست مثلا دردسرهای خرید و فروش آپارتمان و .... ۲- مشاهده : مشاهده فراگردی فعال پویا و جامع است که گزارشگر را قادر می‌سازد تا ظاهر، روابط، ویژگی‌ها و ارتباط علت و معلولی را از اطراف کسب کند. نگارش مشاهدات میدانی بازدید و سرکشی به حوزه خبری ابزار کلیدی مشاهده فعالانه. مشاهده، مقدمه سوال و سوال ، همه ابزاری برای کشف است. ۳- خلاقیت: بهرگیری حرفه ای از عناصر خلاقیت مانند:استعداد، آموزش و تجربه ، بکارگیری مهارت‌ها ، انگیزه؛ طوفان ذهنی یا طوفان فکری و گلوله برفی در روش طوفان ذهنی چند کارشناس مطالعاتی در امور رسانه که حدود چهار تا ده نفر هستند دور میزی گرد می آیندتا راهکارهای تکنیکی مناسب بدست آید. ۴- همفکری: تعامل با همکاران و ارتباط نزدیک با حرفه‌ای ها می‌تواند نقش مهمی در سوژه یابی داشته باشد. ۵- ارتباط مستمر با حوزه کاری ۶- رصد تحولات حوزه خبری خود و مناطق همجوار وملی ۷-منابع رسمی ۸- مردم و مردم و مردم ✅آرما(آرمان ناتمام) @Media_arma