🔴« خلاقیت درسوژه یابی »
🔺شناخت نیازمخاطب
❓نیاز مخاطب اساس سوژه یابی خبری است چرا که رسانه با مخاطب موجودیت مییابد.
⭕️تعریف مخاطب:
💢مفهوم مخاطب از ابتدا نیز مبهم، گنگ و پیچیده بوده است برای مثال مخاطبان را بر حسب زمان، مکان (بعد جغرافیایی) یا مولفههای سن، جنس، درآمد، نوع و ماهیت رسانه تقسیم بندی کردهاند که همین تقسیم بندی برای نشان دادن ابهام موجود در این مفهوم کفایت میکند.
💢امروزه شناخت مخاطب همان مفهوم سنتی از مخاطب نیست. مخاطب امروزه کسی نیست که یک بخش خبری تلویزیون را ببیند و بشنود و یا یک روزنامه را بخواند و فردا نیز همین روند را تکرار کند.
🔺مخاطب امروز ویژگیهای برآمده از رسانههای جدید را دارد.
💢بینندگان، شنوندگان و یا خوانندگان امروز دیگر مخاطبان رسانه نیستند بلکه کاربران رسانه به شمار میروند همین تغییر از مفهوم مخاطب رسانه به کاربر رسانه تغییر نوع فعالیت یک روزنامه نگار و فرد رسانهای را معین میکند.
💢تا پیش از این، اطلاع رسانی در انحصار رسانههای جمعی گسترده بود هم اکنون وبلاگها و سایتهای مختلف، انحصاررسانههای جمعی بزرگ را از بین بردهاند و روزنامهنگاری شهروندان به مدد اینترنت محقق شده است.
💢میتوان گفت اینک عملکرد رسانههای جدید بر خصلتهای ارتباطات به واسطه تکنولوژیهای نوین ارتباطی تاکید دارد، و ویژگیهایی مثل دو سویگی، مبتنی بودن بر شبکه اینترنت، تعاملی بودن، فرا زمان بودن و شکستن محدودیتهای مکانی، استوار است.
💢برای ایجاد خلاقیت در سوژه های خبری باید به پنج نیازاساسی مخاطب توجه شود :
۱_ محتوای غنی ومردم محور
۲_ محتوای کپسولی –کوتاه وکوچک
۳_ بهره مندی ازارزشهای خبری حرفه ای گری (غافلگیری-جذب حواس-ایجاد حساسیت و.....)
۴- تکنیهای اقناع مخاطب (تبلیغ –تلقین –غفلت زایی- اطلاع رسانی –آموزش و.....)
۵- وقالبهای خبری تعاملی ودوسویه باهدف ایجادارتباط با مخاطب،
🔺« خلاقیت درسوژه یابی »
💢اصلیترین عامل بازدارنده خلاقیت درسوژهای خبری، عادات پیشین ذهن و مقاومت در برابر یافتن راه حل تازه است.
💢معمولا عوامل تولیدخبر اعم از گزارشگران، خبرنگاران ،دبیران وسردبیران وهمچنین مدیران اتاق خبر بنابرتجربه وتخصص فردی روشهایی برای انتخاب سوژه های خبری دارند.
💢البته درموضوع انتخاب سوژهای خبری طبیعتا هم تجربه و هم آموزش لازم است و نمیتوان فقط یک نسخه واحد پیچید.
امابنابراصول حرفه ای، روش سوژه یابی خبری اینگونه است :
۱- تجربه شخصی:
اطراف خود را ببیند چون مشکلات شما مشکلات مخاطب هم هست مثلا دردسرهای خرید و فروش آپارتمان و ....
۲- مشاهده :
مشاهده فراگردی فعال پویا و جامع است که گزارشگر را قادر میسازد تا ظاهر، روابط، ویژگیها و ارتباط علت و معلولی را از اطراف کسب کند.
نگارش مشاهدات میدانی بازدید و سرکشی به حوزه خبری ابزار کلیدی مشاهده فعالانه. مشاهده، مقدمه سوال و سوال ، همه ابزاری برای کشف است.
۳- خلاقیت:
بهرگیری حرفه ای از عناصر خلاقیت مانند:استعداد، آموزش و تجربه ، بکارگیری مهارتها ، انگیزه؛ طوفان ذهنی یا طوفان فکری و گلوله برفی
در روش طوفان ذهنی چند کارشناس مطالعاتی در امور رسانه که حدود چهار تا ده نفر هستند دور میزی گرد می آیندتا
راهکارهای تکنیکی مناسب بدست آید.
۴- همفکری:
تعامل با همکاران و ارتباط نزدیک با حرفهای ها میتواند نقش مهمی در سوژه یابی داشته باشد.
۵- ارتباط مستمر با حوزه کاری
۶- رصد تحولات حوزه خبری خود و مناطق همجوار وملی
۷-منابع رسمی
۸- مردم و مردم و مردم
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma